De dame op het douanekantoor in Anchorage herinnerde zich Sjaak nog van toen hij in 2005, tijdens z’n wereldreis, de motor naar Magadan in Rusland vloog.
Net als toen was ze heel vriendelijk en hulpvaardig en zonder enige problemen gaf ze de luchtvracht vrij, die dankzij Mainport Forwarding naar Alaska vloog.
Gisteren heeft Sjaak ‘t poolijs gezien op de plek waar hij gaat starten.
Toen hij op dat punt aankwam was het te laat om de wielen nog van de slee te halen, en vooral om ze er later weer op te zetten, om een testrit te maken.
Omdat enkele inwoners van Barrow die Sjaak met van alles helpen een 4×4 bij zich hadden om hem eruit te trekken indien nodig, is hij ‘t ijs op gegaan mét de wielen nog onder de slee.
Die ploegden diep door de dikke sneeuwlaag en daardoor bleef hij een paar keer steken.
Maar het ging veel beter dan gehoopt.
Het ziet er goed uit voor als hij eenmaal daar zonder (slee)wielen is.
De R1 had geen enkel probleem met het terrein.
De grote banden rolden er prima overheen.
Vandaag was de planning om de slee naar Point Barrow te trekken.
Vanwege ijsvorming in het brandstofsysteem en een koelvloeistoflek is dit verzet naar morgen.
Vandaag is de avontuurlijke tocht van het meest noordelijke punt van de VS naar het meest zuidelijke punt begonnen bij Point Barrow.
Om daar te komen heeft Sjaak de afgelopen dagen de motor en slee aan moeten passen aan het klimaat en de poolijscondities.
Dit was alleen mogelijk dankzij zijn nieuwe vrienden die hier wonen en er ervaring mee hebben.
Clifford, Nelson, Michael, Jacob, Charles en anderen; bedankt!
“Beste volgers van de poolijsrit.
Een paar dagen geleden lukte het om Point Barrow the bereiken, het meest noordelijke punt van het vasteland van de VS. Na nog enkele preparaties ben ik nu klaar voor vertrek.
Morgen, 21 februari 2013, verlaat ik Barrow en rijd richting Canada.
Tijdens de testritten is gebleken dat de slee en wat ik allemaal meesleep veel te zwaar is.
Toch zie ik het positief in. We gaan er gewoon aan beginnen en zien wel waar het schip strand.
Als het echt niet gaat, kan ik gelukkig altijd bij Deadhorse nog van het ijs af. Toch nog zo’n 500 km zwoegen! Vandaaruit is er een wegverbinding met Key West in Florida, het meest zuidelijke punt van het vasteland van de VS. Daar zal deze uitdaging eindigen.
Zolang ik op het ijs zit zal je mij niet meer tegen komen op Facebook. Plan is wel om via de satelliettelefoon die ik van Rob en Dafne de Jong heb het thuisfront op de hoogte te houden. Mijn zus Gardie zal deze info op Facebook en mijn website zetten. Tevens zal Clymer Repair Manuals filmpjes op YouTube blijven plaatsen.
Tot over…
Groetjes,
Sjaak”
info@sjaaklucassen.nl
+31610414544
Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus
© Sjaak Lucassen 2025