Logo PIR

Poolijsrit 2013 Reisverhaal 1/5

20 januari 

PIR Ready

Startklaar…
De wielen komen pas onder de slee als Sjaak aan land komt bij Inuvik, Canada.
Foto door: Ronald Brandsma BV, ‘t bedrijf dat de bekabeling verzorgde aan de R1 en slee.

25 januari 

PIR Packed

De R1 en slee zijn nu op weg naar Alaska.
Mainport Forwarding B.V. neemt het luchttransport voor rekening en Van Veelen verzorgde de verpakking.

31 januari 

PIR Speech

Vandaag is Sjaak al vroeg vertrokken vanaf Schiphol.
Om 16.30 uur lokale tijd zal het vliegtuig landen in Anchorage, Alaska !
(Sjaak doet ‘n woordje tijdens de afscheidsavond op 26 januari jl.)

1 februari

PIR Customs Anchorage

De dame op het douanekantoor in Anchorage herinnerde zich Sjaak nog van toen hij in 2005, tijdens z’n wereldreis, de motor naar Magadan in Rusland vloog.
Net als toen was ze heel vriendelijk en hulpvaardig en zonder enige problemen gaf ze de luchtvracht vrij, die dankzij Mainport Forwarding naar Alaska vloog.

1 februari

PIR Yamaha Anchorage

Dankzij de hulp van Yamaha Anchorage werd de Poolijs-R1 en slee opgepikt bij de luchthaven.

5 februari 

PIR First sight at PolarIce

Een eerste blik op het poolijs bij Barrow.
Men zei al dat het veel ruwer is dan voorgaande jaren.
Maar is dit te rijden…

9 februari 

PIR First ride

De eerste rit was een beetje onwennig maar ging goed.
Gelukkig is het ijs ten noorden van Barrow wel vlak!
Morgen de eerste koude start.

12 februari 

PIR First ride with sled

De eerste testrit met de slee na een zeer geslaagde koude start bij -32ºC.
Morgen is het plan om naar het poolijs te rijden, daar de wielen van de slee te halen en een testrit te doen.
Nog een paar preparaties en dan is alles klaar voor het grote avontuur!!!

13 februari 

PIR Ride

Gisteren heeft Sjaak ‘t poolijs gezien op de plek waar hij gaat starten.
Toen hij op dat punt aankwam was het te laat om de wielen nog van de slee te halen, en vooral om ze er later weer op te zetten, om een testrit te maken.
Omdat enkele inwoners van Barrow die Sjaak met van alles helpen een 4×4 bij zich hadden om hem eruit te trekken indien nodig, is hij ‘t ijs op gegaan mét de wielen nog onder de slee.
Die ploegden diep door de dikke sneeuwlaag en daardoor bleef hij een paar keer steken.
Maar het ging veel beter dan gehoopt.
Het ziet er goed uit voor als hij eenmaal daar zonder (slee)wielen is.
De R1 had geen enkel probleem met het terrein.
De grote banden rolden er prima overheen.

Vandaag was de planning om de slee naar Point Barrow te trekken.
Vanwege ijsvorming in het brandstofsysteem en een koelvloeistoflek is dit verzet naar morgen.

18 februari

PIR Test ride on PolarIce

De eerste test met de slee op het poolijs ten noorden van Barrow.
Als Sjaak de motor draait, wil de slee rechtdoor blijven gaan.
Dat resulteerde in een paar keer het ijs van dichtbij bekijken.
Daarom gaat hij ‘n lang touw gebruiken tussen de R1 en de slee tijdens de poolijsrit..

19 februari

PIR Point Barrow

Vandaag is de avontuurlijke tocht van het meest noordelijke punt van de VS naar het meest zuidelijke punt begonnen bij Point Barrow.
Om daar te komen heeft Sjaak de afgelopen dagen de motor en slee aan moeten passen aan het klimaat en de poolijscondities.
Dit was alleen mogelijk dankzij zijn nieuwe vrienden die hier wonen en er ervaring mee hebben.
Clifford, Nelson, Michael, Jacob, Charles en anderen; bedankt!

21 februari

PIR Top of the world

“Beste volgers van de poolijsrit.
Een paar dagen geleden lukte het om Point Barrow the bereiken, het meest noordelijke punt van het vasteland van de VS. Na nog enkele preparaties ben ik nu klaar voor vertrek.
Morgen, 21 februari 2013, verlaat ik Barrow en rijd richting Canada.
Tijdens de testritten is gebleken dat de slee en wat ik allemaal meesleep veel te zwaar is.
Toch zie ik het positief in. We gaan er gewoon aan beginnen en zien wel waar het schip strand.
Als het echt niet gaat, kan ik gelukkig altijd bij Deadhorse nog van het ijs af. Toch nog zo’n 500 km zwoegen! Vandaaruit is er een wegverbinding met Key West in Florida, het meest zuidelijke punt van het vasteland van de VS. Daar zal deze uitdaging eindigen.

Zolang ik op het ijs zit zal je mij niet meer tegen komen op Facebook. Plan is wel om via de satelliettelefoon die ik van Rob en Dafne de Jong heb het thuisfront op de hoogte te houden. Mijn zus Gardie zal deze info op Facebook en mijn website zetten. Tevens zal Clymer Repair Manuals filmpjes op YouTube blijven plaatsen.
Tot over…
Groetjes,
Sjaak”

Zakelijk

R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland
KVK: 171 97 499

Sjaak in Egypt

info@sjaaklucassen.nl
+31610414544

Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus

© Sjaak Lucassen 2025