Jammer genoeg heb ik de eerste poging moeten staken. De slee, brandstof en alle bagage was gewoonweg te zwaar om te trekken. Om het gewicht te beperken heb ik 80kg met het vliegtuig naar Nuiqsut laten sturen. Dit is het eerste plaatsje waar ik het ijs af kan en via de weg verder. Het plan was om vandaag opnieuw te starten. Extreem weer maakte dat onmogelijk. Hopelijk gaat het morgen wel gebeuren.
Beste volgers van de poolijsrit.
Eindelijk is het vertrek vanaf: “the Top of the World”, in zicht.
De wind die sinds een week de sneeuw over het ijs jaagt, gaat afnemen. Diezelfde wind heeft het ijs aan de westkust van Barrow in beweging gebracht en wat een dikke ijsvlakte was, veranderde in één dag in open water. Ik ga echter richting oosten, samen met Lioyd, een gids/escorte met sneeuwscooter die ik heb ingehuurd. Behalve het verkrijgen van een heel stuk veiligheid, kan ik op deze manier de motor ontzien door de zware slee te laten trekken, al wil ik dat wel eerst zelf nog proberen.
Als Lioyd het veilig genoeg acht, vertrekken we vanaf dit topje van de wereld.
Zou het me nu gegund zijn?
Groetjes en tot…
Sjaak
Eerst moeten sleutelen omdat het oliefilter er weer uit plofte.
Toch nog zo’n 40 km in vogelvlucht afgelegd.
De sneeuw is nu wat harder aangevroren, maar het is een slijtageslag voor mens en machine.
Vandaag 1 keer gevallen.
Voorkant van de R1 staat in de tent zodat het blok ‘warmer’ blijft.
We overnachten op: N70.53.078 W153.35.345
EXTREEM BLIJ!
We hebben Nuiqsut bereikt!
Maar het was een gevecht, 2 keer gevallen en ik ben compleet gesloopt!
Het is nu -33°C en we gaan slapen.
Morgen hoop ik de as voor de slee en mijn ander spul te krijgen, zodat ik mijn trip op het land kan voortzetten!
Sjaak is vandaag vertrokken met de slee op wielen achter de motor vanuit Nuiqsut en aangekomen in Deadhorse.
Alles is prima verlopen!
In Deadhorse is hij spontaan uitgenodigd om in het MagTec Camp te overnachten.
Morgen wil hij richting zuiden en als alles goed verloopt de Attigun Pass oversteken.
Vanmorgen vertrok Sjaak uit Deadhorse, maar goed en wel op de Dalton Highway trok de slee z’n motor naar rechts. Hij dacht een lekke band aan de slee,
maar het bleek dat de as van het zwenkwiel bij de las was gebroken en dat wiel stond er scheef onder. Todd, Camp/HSE manager van MagTec Deadhorse had gezegd dat hij altijd mocht bellen als er iets was. Dat heeft Sjaak dus gedaan, waarop Todd met een aanhanger de slee terug naar het kamp heeft gebracht.
Nu staat alles weer klaar voor de volgende poging!
info@sjaaklucassen.nl
+31610414544
Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus
© Sjaak Lucassen 2025