Tussen de grotere uitdagingen door, kriebelde Sjaaks bloed en dat doet het nog!
Het liefst is ie onderweg, maar er zal nu eenmaal een boterham verdiend moeten worden. Om daarbij niet vast te roesten, stapte ie als het even kon op de motor en was weg. Soms betrof dit een dagrit of een weekendje. Iets grotere uitstapjes waren er ook. Een paar daarvan met een interessant verhaal, of mooi beeldmateriaal, vind je hier!
Van 25 – 28 juni 2015 nam Sjaak deel aan het Horizons Unlimited-treffen in Montenegro.
Van daaruit ging de trip naar de mini Horizons Unlimited-meeting van 3 – 5 juli op Motocamp Bulgarije en bezocht hij o.a. de Stella Alpina-rally in Italië.
Van 2 – 17 augustus maakte Sjaak een trip door de Franse alpen en gaf hij presentaties op verscheidene motorcampings.
Van 1 – 13 september maakte Sjaak een trip voor een geboekte R1-Wereldreis presentatie in het zuidoosten van Oostenrijk. Die tour kon hij mooi combineren met een bezoek aan de European Bike Week.
In de zomer van 2008 vroeg Marcus Kingma aan Sjaak of die zin had om wat filmmateriaal te gaan schieten in de Alpen voor z’n website.
Altijd te porren voor een paar dagen bochtjes draaien, zei hij direct toe. Vlak voor de geplande vertrekdatum meldde Marcus echter dat de hem toegezegde testmotor niet tijdig genoeg ter beschikking kwam en dat hij het jammer genoeg moest afblazen. Direct schoot er door Sjaak heen dat ie twee R1’s ter beschikking had en pretlichtjes gloeiden op bij de gedachte hiermee een goed excuus te hebben om zijn oude vertrouwde wereldreis-R1 weer eens van stal te halen.
Zo gebeurde het dat hij al toerend richting de Middellandse Zee, z’n eigen motor voor zich zag rijden. Een rare gewaarwording. Het resulteerde wel in prachtig filmmateriaal!
Voor deze zomerrit 2008 over de ‘Route des Grandes Alpes’, verdienen de volgende bedrijven een bedankje.
Vanwege de twee R1’s die we gebruikten.
Vanwege het leren motorpak.
Vanwege het ingebouwde track and trace systeem waarmee het mogelijk was onze route live op internet te volgen.
Via Duitsland, Denemarken en Zweden, belandde Sjaak op de Noorse E6. Geurige bossen, nevelige bergen, imposante fjorden onder een snel veranderende hemel en veel, héél veel regendruppels brachten hem tot aan Alta, waar hij ‘jaarrond- motorrijder’ Jan Tore Reiersen ontmoette. Jan was nog nooit op een winterse kaap geweest en ging meedenken hoe daarvoor toestemming te krijgen.
Bij terugkeer van zijn R1-wereldreis kreeg Sjaak van Rob en Dafne van Ride-on MotorTours de uitnodiging mee te rijden naar de Centennial TT op het eiland Man.
Waar Sjaak verhalen schrijft om de geïnteresseerden zijn reis te laten ‘meebeleven’, of presentaties verzorgd bij groepen die hem boeken, laten wereldreizigers Rob en Dafne de Jong de reislustigen onder ons op een hele andere manier kennismaken met de wijde wereld.
Zij benutten hun ervaringen om motorreizen op te zetten, van groots en heel ver weg, tot vlakbij huis. Het jaarlijks organiseren van een bezoek aan de TT van Man is er daar eentje van. En laat Man nou al héél lang op Sjaak zijn verlanglijstje staan! Eens een keertje niets te hoeven regelen en alleen maar te genieten, dat stond Sjaak ook wel aan. Eind mei reed hij naar de haven bij Rotterdam, waar hij andere Ride-on Man-gangers trof.
Na de Noordzee-overtocht doorkruisten ze Engeland, waarna de motorrijders de geboekte ferry namen naar het eiland Man.
Even met de motor naar Man gaan om de TT te bezoeken, is niet zo makkelijk als velen denken. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal ferrytochten. Voor auto’s is er genoeg plaats, maar het aantal tweewielers dat mee kan, is veel kleiner dan de vraag.
Zo kon ook een creatieve R1-eigenaar voor z’n solomotor geen plek meer aan boord bemachtigen. Hij vond DE oplossing, door er snel even een derde wiel aan te bouwen. Het stuurde voor geen meter, maar eenmaal op het eiland gooide ie het ding er toch meteen af.
Klasse!
Voor het MotoPort Magazine heeft Sjaak er het volgende over geschreven: … Gelukkig heb ik mijn tussenuitjes. Zo was er die fantastische uitnodiging van Rob en Dafne de Jong om met hun Ride-onMotorTours.com naar de TT op het eiland Man te gaan.
"Al jaren op mijn ‘te-doen-lijstje’, zou ‘t er anders weer niet van zijn gekomen, terwijl het toch een werkelijke must is voor elke motor(race)fanaat. Een ervaring, onvergetelijk en onvergelijkbaar met wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Met duizelingwekkende snelheden scheren ze er over ’t ongeveer 60km lange stratencircuit door pittoreske dorpjes. Daarbij nemen ze putdeksels, witte lijnen en de hobbels of bruggetjes vaak met twee wielen los.
Op decimeters vanaf de typerende natuurstenen muurtjes, langs trottoirranden, verkeersborden, elektriciteitsmasten en andere dodelijke hindernissen racend lijkt, nee, ís pure waanzin! Dit alles voor een normaal mens al moeilijk voorstelbaar, wat je daarbovenop als kijker beleeft en wat er innerlijk met je gebeurt wanneer ze met pakweg 350km/uur op reikafstand van je langskomen, brengt me terwijl ik dit schrijf nog kippenvel. Het motorgeluid dat je lichaam binnendringt, de gelaatstrelende luchtverplaatsing, het dáár zijn! Je bent geen toeschouwer! Je maakt er deel van uit. Het is gewoonweg niet te omschrijven. Alleen iemand die een TT op Man gevoeld heeft zal dit kunnen begrijpen.
Als er geen races zijn, verkennen we met een gezellig groepje Ride On-kampeerders ‘t 53km bij 21km grote eiland.
Door de stoepranden, bijna overal zwart-witgeblokt geschilderd, lijkt ’t eigenlijk één groot openbaar circuit. Dat idee wordt versterkt door het ontbreken van een maximum snelheid, iets dat mogelijk is omdat het eiland zelfbestuur geniet. Zo betekent het internationale bord “Einde alle verboden”, niet zoals bij ons het begin van 80km/uur. Nee, het staat voor “Gas op de zuigers!” zoals DJ, een mede R1-rijder het zo mooi verwoordt.
Dat gas gaat er automatisch af bij het zien van politie. Dit zit er zó ingeprent, dat na een aarzeling met 130km/uur op een landweggetje een politieauto inhalend, er nog steeds het gevoel is iets fout te doen. Zekerheidshalve toch maar eens in ’t spiegel loerend of ie niet volgt, rijdt hij tegen de wegkant aan, zodat de rest van ons clubje, dat hoogstwaarschijnlijk dezelfde twijfel kent, hem makkelijker voorbij kan. Tot inhalen uitnodigen op de wegrand gaan rijden, zelfs in onoverzichtelijke bochten, doen ook alle bewoners, wat de motorgezindheid van het eiland nog eens streelt.
Eindelijk Man van mijn ‘te-doen-lijstje’ geschrapt, staat daartegenover dat het hoog is binnengekomen op mijn ‘weer-doen-lijstje’…"
Rob en Dafne, héél veel dank voor het in vervulling laten gaan van die oude wens!
info@sjaaklucassen.nl
+31610414544
Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus
© Sjaak Lucassen 2025