Logo PIR

Poolijsrit 2013
Voorbereidingen

PIR MotorCornerFlyer

Flyer: over de donatie van de motor die plaatsvond op zaterdag 23 juni 2012.

PIR Speech

Sjaak wordt toegesproken door Moes van MotorCenter / MotorCorner Venlo.
– voorgrond: Wereldreis R1 ‘Florentina’
– midden: Sjaaks nieuwste R1
– achtergrond: de Fireblade.

Sleuteloverdracht

Moes van Hoogstraten van MotorCorner.nl & MotorCenterVenlo overhandigt de sleutel. Dankzij hen krijgt deze droom eindelijk vorm!

Polypla site

30 juli 2012
Polypla een bedrijf dat o.a. zwembaden maakt, ziet het als een geweldige uitdaging om de slee voor het ‘Polar Ice Ride Adventure’ te ontwerpen en te bouwen. Ik ben uiterst blij met Polypla als sponsor, mede ook door hun enorme ervaring met kunststoffen. De eerste tekening(en) kan je binnenkort verwachten!

PIR Classic tyre

9 augustus 2012
Zojuist twee nieuwe banden besteld die normaalgesproken gebruikt worden op hele oude auto’s.
Nadat www.reifen-immler.de er een ander profiel op heeft gevulkaniseerd en er spikes in zijn aangebracht van best-grip.com zullen de banden klaar zijn voor het poolijs! Op het achterwiel gebruik ik de 700-16 met een diameter van 78 cm. Op het voorwiel komt een 550-17 met een diameter van 71,5 cm.

PIR Received the FJ rim

14 augustus 2012
Dankzij Ard Pastoor heb ik nu een 16 inch velg, maar is ie passend te maken voor in een R1 achterbrug?

PIR Classic tyre

15 augustus 2012
Kreeg net het bericht dat de Goodrich-band niet meer beschikbaar is. Daarom sturen ze deze.

PIR Tyres arrived

25 aug 2012
Banden gearriveerd!

PIR Polar tyres on rims

28 augustus 2012
Motor Service Vierlingsbeek heeft de Poolbanden om de velgen gelegd.

PIR Extended front fork

11 september 2012
Een vorkpoot is 10cm langer gemaakt. Als de andere ook klaar is, kan ik ze laten zakken zodat het supergrote voorwiel erin past. Het verlengstuk ziet er eenvoudig uit, maar dat is bedrog want het vervangt ook de vorkkap waarin de stelbout zit voor de veervoorspanning en de stelschroef voor de uitveerdemping. 

PIR Hyperpro

Met dank aan de uitvinders van het OSCO kettingsmeersysteem die de verlenging hebben vervaardigd.

PIR First drawing

18 september 2012
De eerste tekeningen van Polypla, het bedrijf dat de slee gaat bouwen.

PIR Fitting the rear wheel

28 september 2012

PIR Tread rear tyre

16 oktober 2012
Bij Reifen-Immler worden de oldtimer-banden waarmee de R1 geschoeid gaat worden voorzien van het Poolijsloopvlak. Het Cross 1 profiel dat op de achterband komt zal in zijn volle breedte gebruikt worden. Van het Cross 3 profiel dat op de voorband komt zal de buitenste rij noppen afgesneden worden. Er blijft dan circa 16 cm loopvlak over.

PIR Final drawing

17 oktober 2012
Laatste tekeningen van Polypla, het bedrijf dat de slee gaat bouwen.
Mijn bed komt bovenop het compartiment waarin 24 jerrycans komen met elk 10 liter brandstof.

PIR Swingarm extension

20 oktober 2012
De achterbrugverlenging schuift van achteruit in de achterbrug. Deze moet nog met bouten vastgezet worden.

PIR Machining of the swingarm extension

Het frezen van een monteerbare achterbrugverlenging bij Vemewa Metaalbewerking in Rhenen.
Met dank aan P+Steel voor levering van het aluminium.

PIR Polar tyres mounted

24 oktober 2012
Motor Service Vierlingsbeek heeft de banden gemonteerd waar Reifen-immler het profiel op maakte.

PIR Front wheel in extended forks

25 oktober 2012
Het voorwiel is gemonteerd in de verlengde voorpoten bij Vemewa in Rhenen.

PIR PolarIce wheels mounted

27 oktober 2012
Verlengde voorpoten en achterbrug met de poolijs wielen.
Nog veel te bouwen voordat de R1 rijklaar is!
In januari start het poolijsavontuur ten noorden van Alaska.

PIR Sled in progress

3 november 2012
De bouw van de R1-slee bij Vemewa in Rhenen.
Met dank aan P+Steel voor levering van het aluminium.

PIR Jerrycans

5 november 2012
De 24 jerrycans, goed voor 240 liter brandstof, zoals ze onder mijn bed in de slee zullen staan.
In totaal zal er zo’n 300 liter mee gaan.
Jerrycans gesponsord door Jabo Landbouw Technische Handel in Maashees.

PIR Construction ready

Een content intro tekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipis cin elit. Nunc purus libero, interdum sed blandit acp retium facilisis turpis. Donec dictum neque veloran tristique egestas nulla mollis dui lorem dolor.

PIR Builders at Polypla

8 november 2012
Bij Polypla in Kessel bouwen ze normaal gesproken zwembaden en alles wat daarbij hoort, maar vandaag bekleedden ze de R1-slee met het superlichte Lexan.
Heel veel dank hiervoor!

PIR Rear sprocket

13 november 2013
Motorketting kwam op bezoek om te testen welke maat achtertandwiel erop past.
Het wordt er eentje van 80 tanden!

PIR Trailer axle

24 november 2012
Nadat we het poolijs verlaten, gaat het avontuur inclusief de slee over land verder richting Key West, Florida. Voor dat gedeelte heb ik van KDP-racing wielen, lagerblokken, banden, een remschijf en een as van een kart gekregen.
Bij Vemewa bouwen ze daar een R1-remklauw op en maken ze de bevestiging aan de slee.

PIR How to pull a sled

25 november 2012
Hoe ga je een slee trekken over het poolijs met een R1?

PIR Sled on wheels

7 december 2012
Bedankt!
Polypla – Vemewa– P+Steel
en vele anderen.

PIR Engine preheater

8 december 2012
De motorvoorverwarmer die in het koelsysteem zal worden geplaatst.
Een aggregaat zal de benodigde 220V leveren.

PIR Best Grip spikes

12 december 2012
Best-Grip…dat moet lukken met 6,5 kilo spikes !

PIR Hyperpro

13 december 2012
Polar Ice R1de

PIR Engine preheater mounted

21 december 2012
Motor Service Vierlingsbeek plaatste de motorvoorverwarmer tussen het koelsysteem.
Een aggregaat zal de benodigde 220V leveren.

PIR Putoline Polar oil

24 december 2012
Putoline heeft speciaal voor deze uitdaging de 4T POLAR-olie ontwikkeld!
Deze is bij een temperatuur van -50ºC nog steeds vloeibaar, terwijl een gewone olie bij circa -25ºC al stolt!

PIR Adventure food

26 december 2012
Ontbijt, maaltijden en energiedrank van Adventure Food voor circa veertig dagen.

PIR Control panel heated clothing

28 december 2012
Brandsma b.v. maakt de kabelboom voor de slee en de benodigde bekabeling aan de R1.
Ook hebben ze dit bedieningspaneeltje gemaakt met daarin 6 schakelaars voor de verwarmde kleding. Het speciaal vervaardigde krulsnoer gaat in mijn Lookwell polar overall
naar de Klan-kleding

PIR Test ride

6 januari 2013
Testrit

Logo PIR

13 januari 2013
Nieuw logo ontworpen door wesselskarikaturen.nl

PIR Carburetors preheating

13 januari 2013
Ride-On Motortours zorgde voor een 220V – 100W weerstandsdraad.
Die is om de carburateurs gewikkeld om ze voor te verwarmen.

PIR Carburetors insulation

13 januari 2013
Carburateurs met een laagje aluminium tape.

PIR Brandsma BV

Electrotechneuten van Brandsma B.V. voorzagen de slee van bedrading en verlichting.
De R1 heeft extra xenon verlichting gekregen, een besturingskastje voor centrale bediening van de elektrisch verwarmde kleding + helm en diverse aanpassingen.

PIR Stickers

18 januari 2013
Alle sponsoren en supporters reizen met mij mee dankzij Remmerden Reclame.

Polar Ice Ride R1 ready for action

19 januari 2013
Dit is ‘m dan!  De POLAR ICE RIDE R1 klaar voor actie!
De foto is genomen in een full view 360 graden studio van xyz-imaging. 

PIR Fotosessie

20 januari 2013
Belangstelling tijdens de fotosessie.

PIR Ready

Startklaar…
De wielen komen pas onder de slee als Sjaak aan land komt bij Inuvik, Canada.
Foto door: Ronald Brandsma BV, ‘t bedrijf dat de bekabeling verzorgde aan de R1 en slee.

Zakelijk

R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland
KVK: 171 97 499

Sjaak in Egypt

info@sjaaklucassen.nl
+31610414544

Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus

© Sjaak Lucassen 2025