14-04-2001 11.149 km Achterband verwisseld in Laayoune, Marokko.
18-04-2001 12.358 km Frame laten verstevigen in Laayoune, vanwege scheurtjes.
25-04-2001 13.848 km Koplamp gelijmd na val. Nouakchott, Mauritanië.
26-05-2001 15.821 km Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.
15-06-2001 18.352 km Kabel gesoldeerd aan de schakelaar 12-volt voeding.
26-06-2001 19.771 km Banden geplakt. 13 x voor. 7 x achter. (trip door de Sahel naar Timboektoe)
28-06-2001 19.771 km Tot kleine koeken versmolten onderkuipdelen eraf gesneden, zodat de twee helften weer in elkaar passen. Rechter knipperlicht teruggeplaatst dat tijdens de trip achter een struik of boom is blijven haken en alleen nog maar aan de draadjes hing. Verloren bout aan het uitlaatspruitstuk herplaatst.
03-08-2001 23.355 km Olie + filter verwisseld in Ghana.
14-08-2001 24.786 km Contactslot gesmeerd.
15-08-2001 25.179 km Voorband geplakt. (nawee van m’n trip naar Timboektoe) Remklauwen, -blokken en -zuigers schoongemaakt.
17-08-2001 25.556 km Voorband verwisseld hoewel er nog genoeg profiel op zit. (weer 5 gaten, nawee trip Timboektoe).
03-09-2001 27.444 km Verstevigingen aangebracht in de koffers vanwege scheurtjes.
11-09-2001 27.526 km De linkerspiegel die sinds Frankrijk afgebroken was gerepareerd. Eerste setje bougies verwisseld.
27-09-2001 31.797 km Ik constateer een kleine knik in de achtervelg.
02-10-2001 Rechter voorknipperlicht neemt afscheid van ons als ik de R1 neerleg in de modder.
02-10-2001 32.285 km Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.
03-10-2001 32.352 km Remklauwen en -blokken schoongemaakt na Camel Trophy-achtige omstandigheden. De voor de tweede maal verloren bout aan het uitlaatspruitstuk herplaatst door een langere, waardoor ik een borgmoer kon aanbrengen. Na 21.203 km trouwe dienst vervang ik de Metzeler-achterband in Buea, Kameroen. Voor de eerste keer aandrijfketting gespannen. (1 slag)
08-10-2001 32.352 km Magneetschakelaar voor de kofferbeveiliging is kapot. Buea, Kameroen.
04-11-2001 36.093 km Gebroken remhevel verwisseld na val op onverharde weg tussen Tibati & Banyo, Kameroen.
09-11-2001 36.724 km Scheurtje in de rechter versteviging van ‘t frame, aangebracht in Marokko, met argon laten lassen bij een scheepswerf in Douala, Kameroen.
28-11-2001 38.629 km Voorband geplakt. 1 Gaatje, veroorzaakt door een staalsplintertje en 2 minuscule gaatjes.
30-11-2001 38.736 km Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.
31-11-2001 38.809 km Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken. Ingescheurd stuk van de rechter onderkuiphelft afgebroken.
01-12-2001 38.870 km Remblokken voor verwisseld op de weg Kinkala – Brazzaville. Kongo.
08-12-2001 38.912 km Schroeven van reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken. Kinshasa. Dem. Rep. Congo. Ketting + tandwielen verwisseld. Vastzittende klep van het Exup-systeem gangbaar gemaakt. Remblokken voor en achter verwisseld tegen de oude die opnieuw zijn bekleed.
12-12-2001 39.045 km Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.
39.140 km Rempedaal blijft haken achter boomstronk en breekt af.
15-12-2001 39.393 km Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.
17-12-2001 t/m 06-02-2002 39.556 km Rempedaal wordt gelast bij Sulfo in Kikwit, Dem. Rep. Congo. Radiateur wordt schoongemaakt. Ik breng gaas aan voor de radiateur, om modder tegen te houden. Verwissel de bougies. Voeg radiatorreinigingsmiddel toe om eventueel vuil, dat de veroorzaker van de lekkende waterpompkeerring kan zijn, te verwijderen. Demonteer radiateur, uitlaat met –spruitstuk en carterpan. Ook de koppeling en haal de daarachter liggende aandrijfketting voor water- + oliepomp eraf. Bout de pompen (onderin het blok) los, waarna ik de nog steeds lekkende keerring eruithaal. (keerring vertoont slijtage vanwege (woestijn?)zand dat ik op onverklaarbare wijze in de pomp aantref. De hoofdoorzaak van het lekken is hoogstwaarschijnlijk het constante rijden op maximum temperatuur, of erboven. Daardoor heeft de veer die de twee onderdelen van de keramische afdichting tegen elkaar moet drukken alle spanning verloren. Voorzien van een nieuwe, uit Nederland opgestuurde, keerring monteer ik de pompen. Licht ingesleten aluminium binnen- en buitenhuis van de koppeling bewerk ik met een vijltje, zodat de platen soepel kunnen bewegen. Schuur de stalen platen lichtjes op. Monteer alle andere gedemonteerde onderdelen behalve de stalen (veer)draad die de binnenste, kleine, koppelingsplaat borgt. Dit omdat ik die breek tijdens een poging die te monteren. Gebruik nieuwe koppelingsplaten. Nieuwe pakking koppelingsdeksel en carterpan. De oude olie laat ik via een lap in een Cola-flesje lopen en schud de gefilterde olie daarna in het blok. Als vervanging van de olie die verloren is gegaan gebruik ik 1l volledig synthetische Putoline. Demonteer defecte brandstofpomp die sluiting vertoont. Rubber waarin die zit is gedeeltelijk vervormd door de hitte. (Veroorzaker?) Zet een nieuw filter tussen de benzineleiding en monteer die laatste rechtstreeks op de carburateurs. Was het oliefilter uit met benzine omdat olielampje aangaat. (Geen effect) Laad totaal lege accu op. Haal olieniveauschakelaar los, de veroorzaker van oplichtende olielampje Verwissel kapotte zekering in voeding GPS. Verwijder kapotte schakelaar van de door mij aangebrachte 12-volt voeding. Verwijder de kabels die het Exup-systeem bedienen omdat de klep daarvan vastzit.
08-02-2002 39.810 km Rijd met uitlaatspruitstuk vol op een boomstronk. De pijp van cilinder 2 deukt zover in dat er geen uitlaatgassen meer door kunnen. Tevens scheurt het carter.
39.815 km Demonteer uitlaatspruitstuk en sla er een gat in zodat cilinder 2 weer kan functioneren.
09-02-2002 39.815 km Lijm gescheurd carter. Tevergeefs.
11-02-2002 39.815 km Laat in Kikwit de aluminium carterpan lassen. Kosten ±4 euro. Sulfo-personeel deukt het uitlaatspruitstuk uit en last er nieuwe stukken over. We buigen alle pijpen zodat het spruitstuk een beetje verder van het carter afzit. (richting originele plek)
12-02-2002 39.815 km Plaats carter en spruitstuk terug. Draai met het bevestigen van de olieniveauschakelaar schroefdraad in het carter dol.
15-02-2002 39.948 km Rechterspiegel en bevestigingspunten rechterkoplamp breken af tijdens zware val. Binnenwerk rechterkoplamp zit los. Aluminium waaraan ‘t front is opgehangen raakt ontzet tijdens dezelfde val.
39.960 km Linkerspiegel breekt af als de zijstandaard ’s nachts tijdens regen met plaatje en al wegzakt in de zandige ondergrond.
16-02-2002 39.962 km Verwissel de, vanwege slechte benzine, vetgeslagen bougie van cilinder 1 met een nieuwe.
18-02-2002 40.000 km Bougie cilinder 3 is vet. Nieuwe erin.
40.062 km Reparatie aan rempedaal breekt.
21-02-2002 40.252 km Aluminium rempedaal laten lassen. Kananga. Democratische Republiek Congo. Koffers uitgedeukt na legio malen tegen de grond gaan.
25-02-2002 40.360 km Ik rijd met de linker zijkoffer tegen een boomstronk.
40.373 km Deuk de linker zijkoffer uit.
06-03-2002 41.060 km Rijd met uitlaatspruitstuk op een kei en scheur daarbij het carter.
41.075 km Vul halve liter olie bij om de weglekkende te vervangen.
07-03-2002 41.095 km Lijm het carter provisorisch in Bukama. Vul halve liter olie bij. Plak de voorband. Constateer een bult op de voorband.
09-03-2002 41.344 km Plak 6 gaatjes in de voorband, vlakbij Kolwezi.
11-03-2002 41.685 km Een hulp in Lubumbashi repareert de voorband door er een grote, dikke sticker in te lijmen.
12-03-2002 Monteer het voorwiel met een binnenband.
13-03-2002 41.712 km Carter wordt gratis met argon gelast door de Simba-brouwerij in Lubumbashi. Vanwege de dolgedraaide metrische schroefdraad in het carter tapt de bierbrouwer Engelse schroefdraad erin, zodat ik de olieniveausensor weer deugdelijk kan vastzetten.
14-03-2002 In de werkplaats van de kobaltmijn te Lubumbashi plaats ik het carter terug. Schroef het door ’t personeel uitgewassen oliefilter aan de motor. Schud er, bij gebrek aan beter, minerale olie in. Beschikbaar gesteld door de mijn.
41.741 km Vervang de vetgeslagen bougie van cilinder 3 door een gebruikte.
17-03-2002 41.773 km Lijm een minuscuul scheurtje in het carter. Lijm de rechterspiegelsteun.
21-03-2002 42.405 km Laat in Lusaka, Zambia, een gator in de voorband lijmen, zodat de grote bult niet meer ontstaat.
04-04-2002 t/m 05-04-2002 44.434 km Motorzaak: Yamaha-Adventure Centre te Johannesburg monteert de nieuwe, door Metzeler ter beschikking gestelde, voorband. (zonder binnenband) Ik stel er 2 inlaatkleppen. Cilinder 1: 2e klep 0,11 mm naar 0,15 mm, cilinder 3: 3e klep 0,28 mm naar 0,18 mm. Monteer m’n reserveremblokken voor. We verversen de remolie voor. Ik giet een nieuw antivries/watermengsel in het koelsysteem. Krijg een rechterknipperlicht met lichte schade. Maak vastzittende choke gangbaar en carburateurs schoon. Chokekabel wordt gesmeerd. Carburateurs worden gesynchroniseerd.
15-04-2002 44.884 km Ik vervang het oliefilter.* Ververs de olie.* Monteer een nieuwe benzinepomp.* Vervang het brandstoffilter.* Verruil 4 van de bouten waarmee de kuip vastzit voor nieuwe.*
16-04-2002 44.895 km Monteer een nieuwe koplampunit.* (* = donatie van Yamaha-Zuid-Afrika) Richt het voorfront. Repareer de linkerspiegelsteun.
17-04-2002 45.042 km Vervang de uitlaatdempervulling en verruil de carbon pijp voor titanium.
03-05-2002 47.371 km Uitlaatspruitstuk teruggebogen naar originele stand zodat er weer meer speling is met het carter.
47.383 km De onderste kuiphelften gerepareerd met bierblikjes. 2e ketting, 1e maal gespannen. 1 Slag.
07-05-2002 47.987 km Nieuw achter-/remlichtlampje in de linkerkoffer.
10-05-2002 48.223 km Twee gaten geplakt in de achterband. Manzini, Swaziland. (ijzersplinters) Twee 6-volt accu’s serie geschakeld en gekoppeld aan de stroomkring. (4 ampères extra) Kapotte schakelaar voor de 12-volt uitgang vervangen. (opladen laptop- en videocamerabatterij)
14-05-2002 48.512 km Gat geplakt in de achterband. Maputo, Mozambique. (spits steentje)
23-05-2002 50.695 km Kapotte, totaal versleten achterband, tijdelijk gerepareerd met een houtschroef. Ongeveer 90 km na de oversteek van de Zambezi-rivier.
24-05-2002 50.717 km Na 18.365 kilometers, achter een nieuwe Metzeler gemonteerd.
27-05-2002 50.743 km Loszittende schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken. Het tegen de achterband doorgeschuurd slangetje van ’t OSCO-kettingsmeersysteem gerepareerd. Nacala, Mozambique.
14-06-2002 53.403 km Kofferschade uit ongeluk met achterop rijdende Nissan-vrachtauto gerepareerd, Blantyre, Malawi.
29-06-2002 54.445 km Olie ververst in Lilongwe, Malawi. 220 Kwacha per liter.
19-07-2002 60.157 km Constateer dat de stuurdemper olie lekt na een zandstorm in Namibië.
25-07-2002 61.281 km Olie vervangen door volledig synthetische Putoline. Nieuw oliefilter. Donatie van Yamaha-Zuid-Afrika. O-ring in de vuldop van de olie vervangen omdat die plat was en daardoor lekte. Koppelingskabel gesmeerd bij Linex-Yamaha, Kaapstad.
30-07-2002 61.944 km Scheurtje in de linker versteviging van ’t frame, aangebracht in Marokko, wordt gratis gelast door Link Engineering in Kaapstad. Scheur in aluminium topkofferdeksel, wordt tevens gelast.
61.951 km Slap aanvoelende achterschokdemper gedemonteerd voor professionele inspectie. Voorpoten gedemonteerd om putjes, veroorzaakt door steenslag, weg te laten polijsten en de lekkende keerring van de linkerpoot te vervangen. Lagers en bussen van de arm onder de achterschokdemper gesmeerd.
01-08-2002 K&N-luchtfilter voor de eerste maal gereinigd.
02-08-2002 K&N-luchtfilter opnieuw ingespoten met olie en teruggeplaatst.
06-08-2002 Achterschokdemper teruggeplaatst met: ~ Nieuwe olie. ~ 1cm dikke vulring, aangebracht om de veerspanning te vergroten. ~ Klein busje dat is vervangen.
07-08-2002 Voorpoten teruggeplaatst met: ~ Nieuwe keerringen. ~ Nieuwe stofkappen. ~ Nieuwe olie. ~ weggepolijste steenslagputjes. Kapot rem/achterlicht in ’t rechterzijkoffer vervangen.
16-08-2002 64.158 km Nieuwe Hyperpro-stuurdemper gemonteerd bij Linex-Yamaha in Johannesburg. Nieuwe Metzeler-achterband. Remblokken achter verruild met gebruikte die ik gekregen heb. Ketting 1 slag gespannen. Vastzittende klep van Exup-systeem gangbaar gemaakt.
17-08-2002 64.222 km Loszittende schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.
25-09-2002 66.781 km Losgeraakt slangetje van OSCO-kettingsmeersysteem vastgemaakt. ± 450cc Koelvloeistof bij moeten vullen. (dop vloeistofreservoir was losgeschoten)
29-09-2002 67.782 km Vanwege een lekkende voorband, Slime Super Duty Sealant erin gedaan. Het spul gekregen van Carson Wheels, Swaziland.
07-10-2002 70.275 km In Torres, Brazilië, verruil ik de bougies tegen de splinternieuwe die ik kreeg van Yamaha-Adventure Centre in Johannesburg.
10-10-2002 71.335 km Yamaha-Brazilië maakt de ongelooflijk vuile carburateurs schoon. Yamaha past de carburatie aan op de Braziliaanse brandstof die alcohol bevat in een percentage, naar ik geloof, van 20%. ~ Hoofdsproeier was origineel: 130. Nu: 140. ~ Andere sproeier was origineel: 15. Nu: 20. ~ Benzine/luchtverhoudingstelschroef was origineel 3¨û slag uitgedraaid. Nu 2½ slag. Yamaha verruilt de 4 originele ‘jet needles’, die rubber bevatten, tegen andere die niet door de alcohol worden aangetast. Artikelnr. 1YH-14190-28
11-10-2002 71.387 km Reparatie van een flink gat in de achterband, gisteren opgelopen toen ik in het donker op de snelweg ergens overheen bonkte. Doorntje verwijderd uit de achterband en het gaatje geplakt. (lekte voorheen niet)
17-10-2002 71.683 km Voorband plakken omdat ’t Slime Super Duty Sealant dat ik erin deed om het lekken tegen te gaan, zijn werk niet meer doet.
20-10-2002 72.017 km Heb een ander klein gaatje in de voorband, veroorzaakt door een miniem, ijzer pinnetje. Dit lekje geplakt en de reservebinnenband erin, omdat ik toekomstige gaatjes verwacht in de totaal versleten, dunne slof.
27-10-2002 74.040 km Voorband vervangen door de nieuwe, reserve Metzeler.
22-11-2002 78.633 km Bij Ecuador Motos in Macapá, Brazilië, verruil ik de 39.721 kilometer oude ketting en tandwielen voor het reservesetje, gekregen van Yamaha-Zuid-Afrika.
29-11-2002 t/m 30-11-2002 79.509 km Polymeca, de Yamaha-importeur van Frans Guyana in Cayenne, laat me hun werkplaats gebruiken en doneert al dat ik nodig heb voor de motor. Ze vervangen mijn versleten achterslof met de reserve Metzeler. Ik deuk uit, repareer en verstevig de koffers die o.a. schade opliepen bij de rivierkruising in een motorbootje. De tijdens bovenstaande overtocht verbogen linkervoetsteun, brengen we terug naar z’n originele stand, waardoor de schakelstang weer vrij kan bewegen. Nieuw oliefilter en volledig synthetische olie. Nieuwe koelvloeistof. Gaskabels en -handvat oliën. De in Congo gerepareerde rechterspiegelsteun lijm ik opnieuw. Ik controleer de klepspeling en constateer dat de inlaatklep die vorige keer zeer los stond, nu juist heel strak staat. Ik verwacht dat er toen wat aanslag tussen zat. Ik stel de inlaatkleppen door te goochelen met de vulplaatjes die ik bij me heb. ~ Cilinder 1: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 198 (vulplaatje nu) ~ Cilinder 1: 2e klep 0,14 mm naar 0,19 mm 185 ~ Cilinder 1: 3e klep 0,15 mm 198 ~ Cilinder 2: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 196 ~ Cilinder 2: 2e klep 0,11 mm naar 0,15 mm 192 ~ Cilinder 2: 3e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 201 ~ Cilinder 3: 1e klep 0,13 mm 200 ~ Cilinder 3: 2e klep 0,12 mm naar 0,17 mm 190 ~ Cilinder 3: 3e klep 0,04 mm naar 0,15 mm 194 ~ Cilinder 4: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 195 ~ Cilinder 4: 2e klep 0,12 mm naar 0,19 mm 185 ~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm naar 0,13 mm 199
15-12-2002 80.515 km Scheutje koelvloeistof bijgevuld in Paramaribo.
18-12-2002 81.015 km Ik smeer het schakelpedaal in Georgetown, Guyana.
81.237 km Contactslot en tankslot gesmeerd. Op het ‘Jungle trail’: Georgetown – Lethem. Bij gebrek aan koelvloeistof vul ik water bij. Draai de slangklemmen van het koelsysteem strakker aan.
20-12-2002 81.552 km Rechterspiegelsteun breekt op wasbordweg, niet ver van Lethem.
21-12-2002 81.600 km Na veldslag door Guyaans oerwoud, remzuigers schoonmaken. Lethem. De, door aanlopende modder, rond afgesleten remblokken, gedeeltelijk vlak geschuurd. Rechterspiegelsteun gerepareerd en verstevigd met een buisje van een fietsvoorvork. Constateer dat de rechtervoorvorkkeerring zweet.
05-01-2003 84.812 km Rem- en schakelpedaal geolied.
84.860 km Linkerspiegelsteunreparatie breekt.
10-01-2003 86.015 km Linkerspiegelsteun gerepareerd in de werkplaats van Autopar, Yamaha-importeur te Asunción, Paraguay. Carburateurs teruggebracht naar de originele setting nu Braziliaanse, alcoholbevattende benzine verleden tijd is. Nieuw lager, busje en keerringen in de arm gezet die onder de achterschokbreker zit. Onderdelen geschonken door Motor Service Vierlingsbeek.
12-01-2003 86.080 km 3e Ketting voor de 1e keer gespannen. 1 Slag.
14-01-2003 86.881 km Voorband geplakt vanwege een snee. Langs de weg, net in Argentinië.
18-01-2003 87.325 km Gator aangebracht in de voorband, omdat de gerepareerde scheur lekte.
20-01-2003 88.361 km Schroef van ’t linkervoetsteuntje aangetrokken.
25-01-2003 89.091 km Gat in voorband gerepareerd met Pax, de (Taiwanese) drolletjes die je inbrengt en die het gat dan afdichten.
89.147 km Gaatje in achterband gerepareerd met hetzelfde spul. Dit gat is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door een scherpe steen op de onverharde weg. Route 40, Argentinië.
26-01-2003 89.240 km Lekkende reparatie in m’n voorband opnieuw gerepareerd met Pax.
89.289 km Nog steeds lekkende voorband van de binnenkant gerepareerd door er een grote sticker in te plakken en er een binnenband in aangebracht.
01-02-2003 89.727 km Omdat er een bultje ontstaat, een gator aangebracht op de 2e scheur in de voorband.
04-02-2003 90.248 km Een draadje van de gebroken staalmantel van de voorband prikt door de binnenband, dus binnenband repareren en in de buitenband een sticker over het draadje plakken.
07-02-2003 91.144 km Opnieuw de binnenband lek vanwege een staaldraadje van de mantel. Nu het canvas van een versleten autoband over het draadje geplakt, zodat dit niet meer gebeuren kan.
13-02-2003 91.769 km Van de topkofferdeksel zijn de buitenste scharnierpunten losgescheurd. Nieuwe aluminium stukken in laten lassen en verstevigd. Santiago, Chili.
14-02-2003 91.769 km Nieuwe voorband van rubbersponsor gemonteerd. Santiago,
21-02-2003 94.353 km Scheurtje in de achterband gereden door scherpe stenen op halfverharde weg. ‘Gerepareerd’, door er 2 drolletjes in te steken. Die dingen aangeschaft in Argentinië omdat het schijnt te werken.
22-02-2003 94.985 km Gaatje in de achterband op gravelweg. Drolletje erin.
23-02-2003 95.173 km Losgetrilde bouten van linkerspiegelsteunreparatie aangedraaid.
95.389 km Na 15.880 km trouwe dienst, onderweg bij een tankstation m’n achterband verruild voor de reserve Metzeler.
26-02-2003 96.254 km Choke- + koppelingskabel gesmeerd. Ushuaia, Vuurland, Argentinië.
04-03-2003 96.976 km Koppelingshendel verbuigt als motor, geparkeerd staand, omwaait. Punta Arenas, Chili.
07-03-2003 97.553 km Linkerspiegelreparatieschroeven aangedraaid. Schade als gevolg van de val, enkele dagen geleden.
08-03-2003 97.720 km Ik bemerk dat de rechter voorpootkeerring niet meer lekt. Olie op?
13-03-2003 97.902 km Remblokken voor vervangen met de nieuwe die ik van Yamaha-Zuid-Afrika gekregen heb. Schakelpedaal gesmeerd.
14-03-2003 97.985 km Kapotte achterband op een scherpe steen. Ter plekke een drolletje in aangebracht.
21-03-2003 98.220 km Kapotte voorband op de scherpe stenen weg. Drolletje in aangebracht.
98.265 km Voorband deugdelijk laten repareren bij een bandenzaak. Nog een klein gaatje in de voorband geplakt. Achterband deugdelijk laten repareren. Een bijna gat in de achterband voorzien van een sticker. Ketting 2/3de slag gespannen. Opluchting; voorpootkeerring lekt weer.
22-03-2003 98.289 km Deugdelijke voorbandreparatie blijkt niet zo deugdelijk te zijn. Langs de weg een binnenband erin gedaan.
98.370 km Deugdelijke achterbandreparatie geeft ook op, vanwege de slechte lijm in de bandenzaak. Ter plekke opnieuw gedaan.
98.432 km Linkerspiegelreparatieschroeven aangetrokken. Schade uit het op de zijkant leggen om de kapotte achterband te kunnen repareren.
03-04-2003 99.719 km Voorbandreparaties voorzien van een extra lap om bultvorming te verminderen.
04-04-2003 99.884 km Een linkerspiegelsteunreparatieschroefbraak. Ter plekke een nieuwe schroef ingedraaid.
09-04-2003 100.806 km Kapotte voorband op onverharde vulkaanhelling. Gat in de binnenband geplakt en een sticker over het gat van de buitenband gelijmd.
11-04-2003 101.063 km Een op gestolde lavastromen opgelopen gat in de achterband geplakt en 2 oude gaten voorzien van een verse sticker.
14-04-2003 101.968 km Nieuwe voorband erop geslagen bij de Metzeler-importeur van Chili in Santiago.
15-04-2003 101.997 km Versleten achterremblokken vervangen voor een setje, gekregen van Yamaha-Zuid-Afrika. Remzuigers schoongemaakt.
20-04-2003 102.541 km Vier van de zes rubbersluitingen aan de koffers vervangen.
06-05-2003 106.229 km Achterband lek op onverharde weg in Bolivia.
07-05-2003 106.229 km Kapotte achterband tijdelijk verruild voor de nieuwe die ik als reserve meedraag.
09-05-2003 t/m 24-05-2003 106.508 km Carburateurs schoongemaakt. Hoofdsproeier cilinder 1 half dicht. Stationairsproeiers voor cilinder 1 + 4 zo goed als, of helemaal verstopt en cilinder 2 + 3 half dicht. Nieuwe bougies ingedraaid. (geschonken door Yamaha-importeur, Frans Guyana) Nieuwe kabels getrokken naar de alarmsensor vanderechterzijkoffer. Achterband weer verruild voor de inmiddels gerepareerde, oude slof. Tevens een binnenband erin aangebracht. Benzinefilter vervangen. Onderkuip weer gerepareerd door er een nieuw blik in te poppen. Startmotor schoongemaakt. Geheel nieuw antivries in geschud. Alles gedaan in Sucre, Bolivia.
01-06-2003 106.704 km Motor dondert geparkeerd staand om vanwege lekke achterband. -Rond het rechterknipperlicht is kuipschade. -Kofferschade. -Remhevel verbogen. -Onderste lip waartussen de remhevel scharniert is afgebroken. Trek de stekkers van de remlichtschakelaar af, omdat de remlichten constant blijven branden na de val. Kapotte achterband gerepareerd.
03-06-2003 106.903 km Bougie cilinder 4 is vetgeslagen vanwege langzaam rijden in combinatie met slechte benzine. Verwissel ‘m met een gebruikte.
06-06-2003 107.322 km Ik krijg een gat in het uitlaatspruitstuk als dit op een kei slaat. Onverharde weg tussen Uyuni en Tupiza.
11-06-2003 107.626 km Uitlaatspruitstuk laten lassen in Tarija. Langzaam lekkende achterbinnenband gerepareerd. (oorzaak: vuil tussen binnen- en buitenband)
26-06-2003 109.569 km Motorzaak Nosiglia in downtown La Paz snijdt de platgeslagen stukken uit het uitlaatspruitstuk en last er nieuwe in. Gratis! Ik verwissel de olie tegen volledig synthetische van m’n sponsor Putoline. Verwissel het oliefilter. Repareer het stuurkuipje aan beide zijden. (schade uit Afrika)
27-06-2003 109.582 km Ik repareer het rechterzijpaneel. (schade omvallen op 01/06) Vervang het gedeelte met de remcilinder tegen een nieuw, gekregen van Motor Service Vierlingsbeek. (schade uit omvallen op 01/06) Verwissel de hartstikke kromme remhevel met mijn reserve. (schade val op 01/06) Sluit de stekkers van de remlichtschakelaar weer aan. Deuk de rechterzijkoffer uit. (schade omvallen motor, 01/06) Vervang remolie voor en achter. De rubbers tussen de schroeven en het achterspatbordje zijn grotendeels verdwenen. Ik maak nieuwe van een stuk binnenband.
04-07-2003 109.926 km Schroef linkerspiegelsteunreparatie breekt op de onverharde weg die als meest gevaarlijk ter wereld te boek staat. Coroico – La Paz. (spiegel gedemonteerd)
12-07-2003 110.390 km Linkerspiegel teruggeplaatst.
13-07-2003 110.502 km Versleten achterband verruild voor m’n (zeer kort gebruikte) reserve.
26-07-2003 111.966 km Klein gaatje in de voorband geplakt.
08-08-2003 114.183 km Linkerspiegelreparatieschroeven aangetrokken.
21-08-2003 114.644 km Dun plaatstaal aangebracht in de onderkuip om gaten van ontbrekende stukken op te vullen en afgebroken stukken weer aan de kuip te kunnen poppen. Lima.
25-08-2003 114.974 km Gator in de voorband aangebracht om bultvorming te verminderen.
27-08-2003 115.873 km Voorband vernieuwd.
06-09-2003 116.299 km Langs de wegkant een M6-slotbout uit de achterband gehaald en binnenband geplakt. Ketting 1 slag gespannen.
24-09-2003 119.973 km De totaal versleten achterband gaat lek op onverharde weg. Verruild voor mijn reserve.
29-09-2003 120.141 km Achterveerspanning met 3 klikken verhoogd tot de 1 na laatste stand. (incl.vulring) Carburateurs schoongemaakt.
30-09-2003 Rubber afdichting rondom de thermostaat met siliconenkit ingesmeerd, omdat er koelvloeistof lekt uit het thermostaathuis. 2 slangklemmen aangetrokken, omdat daar koelvloeistof lekt. Klepspeling gecontroleerd. Alle 20 kleppen staan binnen de tolerantie. Inlaatklepspeling ~ Cilinder 1: 1e klep 0,15 mm ~ Cilinder 1: 2e klep 0,17 mm ~ Cilinder 1: 3e klep 0,13 mm ~ Cilinder 2: 1e klep 0,14 mm ~ Cilinder 2: 2e klep 0,13 mm ~ Cilinder 2: 3e klep 0,14 mm ~ Cilinder 3: 1e klep 0,12 mm ~ Cilinder 3: 2e klep 0,15 mm ~ Cilinder 3: 3e klep 0,15 mm ~ Cilinder 4: 1e klep 0,16 mm ~ Cilinder 4: 2e klep 0,17 mm ~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm Uitlaatklepspeling ~ Cilinder 1: 1e klep 0,25 mm ~ Cilinder 1: 2e klep 0,23 mm ~ Cilinder 2: 1e klep 0,25 mm ~ Cilinder 2: 2e klep 0,25 mm ~ Cilinder 3: 1e klep 0,25 mm ~ Cilinder 3: 2e klep 0,24 mm ~ Cilinder 4: 1e klep 0,25 mm ~ Cilinder 4: 2e klep 0,25 mm
01-10-2003 K&N-luchtfilter schoongemaakt.
02-10-2003 Afgebroken bevestiging van het aluminiumbakje waarin ik de reserveketting meedraag (boven de startmotor ingebouwd) laten lassen. Ingescheurde aluminium lip waarmee de tank aan de voorkant zit bevestigd laten lassen. Nieuwe O-ring geplaatst om het rechter koelvloeistofpijpje dat in de cilinderkop gaat, omdat het lekt.
07-10-2003 120.166 km Koppeling 1 hele omdraaiing strakker gezet. Nieuwe ketting en tandwielen gedemonteerd. Ketting was gesponsord door Suzuki motorzaak in Cayenne, Frans Guyana. Het dodehoekspiegeltje is eruit gevallen, met dubbelzijdige tape er weer in geplakt.
13-10-2003 120.900 km Linkerspiegelsteunreparatieschroef aangetrokken.
17-10-2003 122.015 km Een zeer sterk lekkende rechter voorpootkeerring wordt gratis vervangen door Mario Gomés Motociclismo in Quito. De rechtervoorpoot wordt voorzien van olie, dikker dan voorgeschreven.
18-10-2003 122.085 km De koppelingskabel breekt bij het oprit inrijden van de hostal waar ik verblijf in Quito.
19-10-2003 122.085 km Reserve koppelingskabel die ik sinds vertrek meedraag gemonteerd.
10-11-2003 125.517 km In Medellin de bougies verwisseld omdat cilinder 3 niet lekker meeloopt. Gesponsord door Incolmotos-Yamaha-Colombia. Yamaha schenkt me een hoognodig nieuwe accu die hier (vanwege invoerbelasting) maar liefst US $ 200,- kost.
11-11-2003 125.567 km
De Marokkaanse linker- en rechterframe reparatielassen vertonen scheurtjes. Deze laten lassen. Remhevel en de, na het omvallen in Bolivia vervangen, remcilinder passen niet goed bij elkaar waardoor de remlichtschakelaar niet werkt. Daarom remhendel gemodificeerd door er een verhoging op te lassen.
125.579 km Carburateurs schoongemaakt. Cilinder 3 heeft nog steeds problemen, daarom weer de bougie verwisseld.
03-12-2003 127.311 km Koppelingskabel 1 hele slag strakker gezet.
05-12-2003 128.031 km Hoewel het peil oké is, 200cc olie bijgevuld omdat het olieniveaulampje brandt. Zonder gewenst resultaat.
20-12-2003 128.904 km Achterband verwisseld.
04-01-2004 130.457 km Voor een binnenband erin gedaan vanwege piepkleine gaatjes.
05-01-2004 130.475 km Binnenband scheurt open over meer dan z’n halve omtrek. Daarom een nieuwe tubeless buitenband gemonteerd.
14-01-2004 132.187 km Nieuwe koppelingsplaten erin gezet en tevens een nieuwe Boss-ring plus ontbrekende Boss-draad aangebracht. (lang geleden gedoneerd door Yamaha-Zuid-Afrika) Ook nieuwe olie erop en filter gemonteerd. Dit alles gedaan in de werkplaats van Yamaha-Venezuela.
16-03-2004 139.759 km Olie + filter verwisseld ook al was de olie nog goed. Ik doe dit in de hoop ’t motorblok van binnen schoner te krijgen, zodat ik weer door het peilglas kan kijken. Ik gebruik vanaf nu een voor dieselmotoren bestemde olie die tevens geschikt is voor verbrandingsmotoren. Daarin zit meer detergent en door vaak olie vervangen hoop ik dat de aangekoekte laag in het blok verdwijnt.
01-04-2004 142.102 km Vanwege een spijker in de achterband, deze geplakt bij een tankstation in Guatemala.
23-04-2004 143.874 km Zo goed als versleten achterband vervangen omdat er een stuk ijzer insteekt. Chichén Itzá. Staat Yucatán, Mexico.
29-04-2004 144.244 km Olie vervangen.
19-05-2004 146.561 km Langzaam lekkende voorband geplakt in Puebla, Mexico.
21-05-2004 146.840 km Olie + filter verwisseld op de camping in Teotihuacán, Mexico.
31-05-2004 147.634 km Achterband even los van de velg gewipt, omdat hij een klein beetje lekt bij de knik die de achtervelg ruim honderdduizend kilometer geleden in Afrika opliep, in de hoop dat hij nu wel afsluit.
05-06-2004 149.232 km Versleten voorband op twee plekken geplakt en een versteviging aangebracht om bultvorming tegen te gaan.
10-06-2004 150.406 km Voorband verwisseld in Monterrey, Mexico.
21-06-2004 153.541 km Losgetrilde schroef van de linkerspiegelsteunreparatie aangedraaid.
23-06-2004 153.788 km Remblokken achter verruild voor mijn reserveblokken. Olie vervangen met half synthetische en filter verwisseld.
05-07-2004 157.261 km Bougies verruild voor de set die ik kreeg van Yamaha-Mexico. 157.325km Linkerspiegelsteunreparatieschroeven aangetrokken.
07-07-2004 157.455 km Nieuwe ketting en tandwielen, gedoneerd door Yamaha-USA, worden gemonteerd bij Renton Motor Cycles. (vlakbij Seattle) Nieuwe voorwiellagers en stof keerringen, gedoneerd door Yamaha-USA Rechter achterwiellager vervangen door mijn reserve. Achter wordt een nieuwe MeZ4 gemonteerd, gesponsord door Metzeler.
10-07-2004 158.283 km Carburateurs schoongemaakt en daarbij een sproeier in nr. 3 de kop afgedraaid.
19-07-2004 162.799 km Voorremblokken vervangen op parkeerplaats langs Dalton Highway in Alaska.
23-07-2004 163.779 km Olie + filter vervangen in Anchorage, Alaska. Achterband voorzien van een gator om een eerder opgelopen lek, dat tijdelijk gedicht was door slijm, te repareren.
14-08-2004 170.544 km Het naaldje van het OSCO-kettingolie systeem zit dicht vanwege het raken met de ketting. Deze geopend en tevens een stukje slang vervangen.
11-10-2004 t/m 16-10-2005 174.711 km Klepspeling gecontroleerd bij motorzaak: Cafe Racer. Kansas City. Missouri. 1ste Uitlaatklep van cilinder 1 staat niet binnen de tolerantie. De dikte van het vulplaatje is niet meer afleesbaar en omdat ik me in de USA bevind waar het metrische systeem zijn intrede nog niet gedaan heeft, voor mij ook niet uit te vinden met de hier aanwezige meetinstrumenten. Vulplaatje vervangen met eentje dat ±0.13 mm dunner is. Gemeten inlaatklepspeling vorige keer en nu. ~ Cilinder 1: 1e klep 0,15 mm / 0,16 mm ~ Cilinder 1: 2e klep 0,17 mm / 0,19 mm ~ Cilinder 1: 3e klep 0,13 mm / 0,13 mm ~ Cilinder 2: 1e klep 0,14 mm / 0,18 mm ~ Cilinder 2: 2e klep 0,13 mm / 0,14 mm ~ Cilinder 2: 3e klep 0,14 mm / 0,16 mm ~ Cilinder 3: 1e klep 0,12 mm / 0,13 mm ~ Cilinder 3: 2e klep 0,15 mm / 0,15 mm ~ Cilinder 3: 3e klep 0,15 mm / 0,16 mm ~ Cilinder 4: 1e klep 0,16 mm / 0,17 mm ~ Cilinder 4: 2e klep 0,17 mm / 0,19 mm ~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm / 0,15 mm Uitlaatklepspeling vorige keer en nu. ~ Cilinder 1: 1e klep 0,25 mm / 0,15 mm, veranderd in 0,28 mm ~ Cilinder 1: 2e klep 0,23 mm / 0,24 mm ~ Cilinder 2: 1e klep 0,25 mm / 0,25 mm ~ Cilinder 2: 2e klep 0,25 mm / 0,25 mm ~ Cilinder 3: 1e klep 0,25 mm / 0,29 mm ~ Cilinder 3: 2e klep 0,24 mm / 0,25 mm ~ Cilinder 4: 1e klep 0,25 mm / 0,29 mm ~ Cilinder 4: 2e klep 0,25 mm / 0,26 mm Nieuwe O-ringen geplaatst om de koelvloeistofpijpjes die in de cilinderkop gaan. Gaskabels vervangen door een gebruikte set, komend vanaf een 2001 R1 die met 6 mijl op de klok was voorzien van after market spul. Kabels zijn gedoneerd door de eigenaar van die R1: Terry Reed.
18-10-2004 t/m 22-10-2004 174.869 km Een vervolg werksessie bij motorzaak: Cafe Racer in Kansas City. Missouri. Voorpoten vervangen door 6 mijl oude tweedehandse. Gedoneerd door Terry Reed. Remklauwen met blokken vervangen met die van Terry Reed’s 2001-R1. Voorremschijven verruild met de 6 mijl oude die Terry me schenkt. Raakvlak remhevel met remcilinder gesmeerd. 4 Nieuwe koperen afdichtringen gebruikt bij montage van de remleidingen aan de klauwen. Nieuwe remolie op gedaan. Remklauwen en -leidingen ontlucht. Balhoofdlager een vierde slag strakker gedraaid.
24-10-2004 t/m 28-10-2004 174.927 km Laatste onderhoudsessie bij motorzaak: Cafe Racer. Kansas City. Missouri. De 1cm dikke vulring, aangebracht om de veerspanning achter te vergroten, omgezet van mijn achtervering naar de zo goed als nieuwe van Terry Reed zijn motor. Achterschokdemper-unit van Terry aangebracht. Lagers en bussen van de arm onder de achterschokdemper schoongemaakt en gesmeerd. De meeste lagers zijn kapot en moeten vervangen worden. Om het koelvloeistofpijpje dat aan de zijkant van het motorblok zit, een nieuwe O-ring aangebracht. Nieuw antivries in het koelsysteem gedaan. Nieuwe Metzeler-achterband gemonteerd.
30-10-2004 175.010 km Voeding voor verwarmde handschoenen en kleding, gedoneerd door Widder, aangesloten.
07-11-2004 178.115 km Voeding voor nieuwe GPS (cadeau van nieuwe sponsor: Clymer Repair Manuals) aangesloten. Voeding van (kapotte) handgreepverwarming en de regelunit verwijderd.
10-11-2004 178.186 km Van de GPS/sloten-unit die ik boven het balhoofd geplaatst heb, de oude GPS-houder afgezaagd. Uit aluminium plaat een passende houder gemaakt voor de nieuwe GPS en het geheel laten lassen.
20-11-2004 180.246 km Olie + filter + koperen afdichtring van olie aftapplug worden vernieuwd door Triangle Cycles, Danville, Virginia.
02-12-2004 183.417 km Choke- en koppelingskabel gesmeerd. Knipperlicht- en lichtschakelaar schoongemaakt omdat ze stroef gingen.
05-12-2004 183.601 km Nieuwe slang gemonteerd aan OSCO-kettingsmeersysteem.
21-12-2004 186.994 km Vanwege slecht starten alle contacten schoongemaakt. Slecht contact gevonden in de stekkerverbinding van de spanningsregelaar. Nieuwe keerring in koppelingshuis gezet om het olie lekken langs de koppelings… te verhelpen.
26-12-2004 188.117 km Een steen doorboort kale achterband. Koordje erin geplugd als (nood)reparatie om vervanging nog even uit te stellen.
29-12-2004 190.160 km Achter een nieuwe Metzeler Roadtec Z6 gemonteerd. Hoewel olie boven pijl staat, toch 200cc bijgevuld in de hoop dat het olie niveaulampje niet meer brandt. Tevergeefs, zo blijkt later.
31-01-2005 195.820 Nieuwe voorband gemonteerd. Nieuw motorkaprubber voor sluiting aan de topkoffer gedaan.
04-03-2005 198.724 km Kleppen gecontroleerd en deze staan allemaal binnen de tolerantie.
05-03-2005 Nieuwe distributieketting, tandwielen, spanner en glijders gemonteerd. Geschonken door de motorrijdende broers Lane & Mark Shumakers in het plaatsje Golden, Missouri. Nieuwe koelvloeistof.
07-03-2005 198.947 km Linkerspiegelsteunreparatiebouten aangetrokken.
08-03-2005 199.643 km Nieuwe accu erin gezet die ik van Lane Shumakers gekregen heb. Mijn oude accu ingebouwd in de linkerzijkoffer op de plaats waar de twee kleine 6 volt accu’s zaten die ik in 2001 in Congo aangeschaft had.
09-03-2005 199.646 km Lekkende slangklem (nawee distributieketting verwisselen) vervangen van het linker koelvloeistofpijpje boven de cilinderkop.
24-03-2005 203.725 km 250cc olie bijgevuld.
28-03-2005 205.505 km Door Yamaha-USA wordt er een nieuwe startmotor gemonteerd. Nieuwe Radiateur.* Nieuw koelvloeistofreservoir.* Yamaha-USA plaatst gaas voor de nieuwe radiateur ter bescherming. Nieuwe bougies.* Ik krijg Ring-Free (Yamaha-product dat carbon aanslag verwijdert) toegevoegd aan de benzine. 250cc olie bijgevuld.* Nieuwe lagers en keerringen gezet in de arm en link die onder de achterschokdemper zit.* 4 nieuwe rubbers in onderkuip en zijpanelen.* 6 nieuwe bouten in onderkuip en zijpanelen.* Tig plastic drukknopjes die gedurende de jaren verloren zijn gegaan, vervangen.* (* = donatie van Yamaha-USA) Yamaha-USA zet de 2000 mijl oude ketting en tandwielen die Terry mij gaf erop en schenkt mij genoeg nieuwe reservekettingen om mijn reis te kunnen volbrengen.
01-04-2005 206.496 km Olie afgelaten vanwege de op handen zijnde vlucht naar Magadan, Rusland. Oliefilter vervangen.
27-04-2005 206.496 km Nieuw filter tussen de brandstofleiding gezet. Een nieuwe Metzeler op de achtervelg geslagen. De oude was nog niet versleten maar ik wil in Rusland met nieuw schoeisel achter beginnen op de onverharde weg. SmarTire-sensors gemonteerd in het voor- en achterwiel. Deze gaan temperatuur en druk doorseinen naar een nog te monteren unit. Nieuwe Hyperpro-stuurdemper gemonteerd.
07-05-2005 206.496 km Na aankomst op de luchthaven van Magadan in Rusland, volledig synthetische Putoline-olie erop gedaan.
12-05-2005 206.550 km Tijdens de vlucht beschadigde onderkuip gerepareerd. Magadan, Rusland. Maanden geleden gebroken kapje dat boven het linkerzijpaneel zit, gerepareerd.
16-05-2005 206.817 km Linkerspiegelsteunreparatieschroeven aangetrokken op onverharde weg in noordoost Rusland.
17-05-2005 207.130 km Beetje koelvloeistof bijgevuld.
18-05-2005 207.359 km Zijstandaard zakt door toplaag van onverharde weg en de motor dondert om. Schade aan kuip rond het linker knipperlicht. Linkerspiegelsteunreparatieschroeven aangetrokken.
28-05-2005 207.795 km Topkofferdeksel uitgedeukt na vervoer van de R1 op een vrachtwagen vanaf de rivier de Elga naar Badran, een gouddelvers gemeenschap. Piepklein gaatje in de benzinetank die op de topkoffer ligt gerepareerd met Araldite.
01-06-2005 208.282 km Zijstandaard zakt met onderlegger door het zand en motor dondert om. Linkerspiegelsteunreparatie breekt. Meer kuipschade rond het linker knipperlicht en koffer deukt in.
02-06-2005 208.326 km Linkerspiegelsteun gerepareerd. De benodigde M4-bout wordt op een draaibank vervaardigd door een hulpvaardige Rus in het plaatsje Khandyga. Kuipschade gedeeltelijk (tot m’n popnagels op waren) gerepareerd. Linker zijkoffer uitgedeukt.
04-06-2005 208.426 km Linkerspiegelsteunreparatiebouten aangetrokken.
09-06-2005 208.752 km Linkerspiegelsteunreparatiebouten aangetrokken.
12-06-2005 209.981 km Voor de linker- en middel bevestigingsschroef van het spatbord boven het achterwiel, nieuwe rubbers gemaakt. De rechterremblok van de linker voorschijf naar de linkerkant gezet. De linkerremblok van de linker voorremschijf verruild voor een blok dat beter is, gepakt uit mijn gebruikte voorraad. Door inschattingsfout tijdens het: trappen-nemen om het hotel binnen te komen, scheurt de onderkuip weer eens. Ik breng een stroomdraad aan om ’t provisorisch bij elkaar te houden.
13-06-2005 210.152 km Vanwege storingsmelding van het Exup-systeem wil ik langs de wegkant de klep gangbaar maken, maar die blijkt soepel te gaan. 210.213km Vanwege dezelfde storingsmelding, de kabels die de Exup-klep bedienen gesmeerd. 210.240km Omdat het nog niet over is, de bedieningskabels onder bij de klep eraf gedaan in de hoop dat het met de storingsmelding: een op en neer flippende toerentellernaald waar ik strontziek van word, gedaan is.
14-06-2005 210.370 km Nog niet over, en ik zie dat een van de kabels aan het rafelen is en daarom stroef gaat. Daarom nu de kabels boven bij de servomotor afgesloten. De storingsmelding blijft. De op 02-06-2005 vervaardigde M4-bout voor de linkerspiegelsteun is gebroken en daarom vervangen met de reserve. 210.453 km Een van de RVS beugels waarmee de reserve Metzelers tegen de koffers zitten geschroefd is gebroken. Provisorische reparatie gedaan.
18-06-2005 211.573 km Tijdens een poging de speling te verminderen op het scharnierpunt van de rechterspiegel springt het geheel uit elkaar. Weer in elkaar gezet en geborgd door de pen te hameren. Speling op het scharnierpunt gereduceerd door een touw tussen de veerrivetten te draaien.
Zakelijk
R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland KVK: 171 97 499