apr 9 2016
Noordpool Route
Route
Anchorage Alaska → Tuktoyaktuk Canada, circa 1.800km
Dit eerste deel van het avontuur is tamelijk voorspelbaar. Ik ga gebruikmaken van bestaande wegen en tegelijkertijd wennen aan het klimaat en de motor, waarbij er nog tijd is voor kleine aanpassingen.
Tuktoyaktuk → Ward Hunt Island, circa 2.300km
Het plan is om de kortst mogelijke verbinding te volgen, maar een exacte route heb ik nog geen. Die zal zwaar afhangen van …
• IJscondities
De dan heersende ijscondities zullen van grote invloed zijn op de te volgen route, omdat gebieden met veel ijsschotsen en drukrichels zoveel als dat kan vermeden moeten worden. Het zou kunnen dat ik dicht bij de kustlijn blijf, maar voor hetzelfde geld rijd ik honderd of meer kilometer uit de kust.
Ik hoop een gids te vinden onder de lokale bevolking. Die is bekend met het gebied, het klimaat EN het ijs!
Benzinetransport en het filmen en fotografie wil ik aan de gids of anderen overlaten. Al het overige doe ik geheel zelf, daarbij een slee trekkend met daarop hopelijk niet meer dan 150kg.
Hun manier van vervoer zou per hondenslee of sneeuwscooter(s) kunnen. Een andere optie is om een grote 4×4 met enorme banden te gebruiken. Indien er iemand een voertuig heeft dat geschikt is voor dit deel van de trip en graag mee wil, neem dan contact met me op. Bij deze optie kunnen ook sponsoren en anderen die geïnteresseerd zijn om in dat gebied te verkeren zichzelf inkopen voor een bepaalde afstand of tijd. Tenslotte zal ik toch een manier moeten zien te vinden om het budget sluitend te krijgen.
Indien er een omroep geïnteresseerd is om een documentaire te maken van dit avontuur, dan is er misschien een filmploeg. Mocht dat zo zijn dan kan die ook mooi de gids vervoeren en een slee trekken met brandstof. Hebben we die luxe niet, dan zal iedereen in het team de functie van cameraman/vrouw toebedeelt krijgen.
• Brandstof
Indien we brandstof ontvangen via droppings, kunnen we de kortst mogelijke route volgen. Daartegenover staat een veel goedkopere optie, waarbij we een lijn volgen tussen afgelegen dorpjes en luchthavens.
De uiteindelijke keuze van vervoermiddel voor gids/support bepaalt ook voor een groot gedeelte de hoeveelheid brandstofconsumptie en de hoeveelheid reservevracht die meegenomen kan worden.
Dit alles zal de komende 2 jaar duidelijk worden.
Ward Hunt Island → Noordpool
Dit laatste deel leidt geheel over het poolijs. Ook hier geldt weer dat een exacte route niet bestaat en zwaar zal afhangen van …
• IJscondities
Gedeelten met ijsvrije oceaan zullen te allen tijde vermeden moeten worden, waardoor de totale afstand beduidend meer zal bedragen dan de 800 kilometer die het in rechte lijn is. Het tegenkomen van enorme drukrichels kan ook voor omleidingen zorgen.
• Gids/support
Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven al omschreven, behalve dat een gewone 4×4 tijdens dit reisdeel totaal geen optie meer is.
• Brandstof
Al de benodigde brandstof die niet meegedragen kan worden als we Ward Hunt Island verlaten, zal via de lucht moeten worden gebracht, hoogstwaarschijnlijk met een vliegtuigje.
Noordpool → Civilisatie
Terugrijden staat niet in de planning. Daar blijven echter ook niet 🙂 .Als het mogelijk is om met een vliegtuigje te worden opgepikt is dat te overwegen. Daarbij is het een optie om al het materiaal achter te laten en terug te laten vliegen door de Russen, als die hun jaarlijkse basis, genaamd Barneo, openen. De tijd zal het leren.