jan 21 2010
R1-Wereldreis 2001-2006 modificaties
Een overzicht van de aanpassingen aan de Yamaha R1 2001.
Subframe aangepast en verstevigd om de uit 1,5mm dik aluminium bestaande top- en twee zijkoffers te kunnen bevestigen.
In de ruimte onder de tank een aluminium bakje geplaatst voor een reserve ketting.
Op de kroonplaat een rekje geplaatst. Gedurende het rijden zitten daar de 4 koffersloten en GPS in.
De aluminium kuipsteun heeft Van Wylick aan beide zijden verstevigd met 3mm dikke aluminium platen.
De spiegelsteunen, onder het kuipglas door, verbonden met een dikke strip aluminium. Dit om breken tengevolge van vibraties te voorkomen. Omdat de originele uitlaat te lang was een Laser-uitlaat gemonteerd. Zelfs die nog 5cm ingekort en voorzien van een gebogen uiteinde zodat de hete lucht niet tegen de reserve Metzelers blaast.
Cyclelok-alarm met kofferbeveiliging gemonteerd. Dat laat me met een gerust hart slapen.
Hyperpro-stuurdemper geplaatst. Zo behoud ik met het vele gewicht achter, toch de stabiliteit. Tevens om het schudden tegen te gaan als ik met een voorband rijd waarvan het profiel ruimschoots onder de `politielimiet` zit. (Achteraf bleek de demper in ‘t Saharazand ook een enorm voordeel.)
Volledig synthetische Putoline-olie gebruikt.
K&N luchtfilter gemonteerd.
OSCO-chainoiler gemonteerd om het leven van ketting & tandwielen te verlengen. Ook omdat het bijna onmogelijk is handmatig te smeren vanwege de plaatsing van koffers.
Fuelstar (Australisch merk) tussen de brandstofleiding gezet. Deze voegt tin toe aan de benzine en smeert zo de kleppen extra, waardoor ik met een lager (6 punten) octaangetal kan rijden. Dit gaat het pingelen bij slechte benzine tegen.
Sigarettenaanstekerplug gemonteerd. De 12 volt hieruit gebruik ik om de batterijen van de videocamera en m’n laptop op te laden.
Omvormer/adapter ingebouwd voor voeding GPS
Omvormer/adapter ingebouwd voor voeding minidisk-speler.
Aan/uit-schakelaar tussen de voeding van de rechterkoplamp gezet. Zo kan ik stroom sparen en toch met licht op rijden.
Vanwege de extra remlichten in de zijkoffers, een relais geplaatst.
In de originele, dodehoekspiegels geplakt.
1 Jerrycan laten maken van 9 liter. (bovenop)
2 Jerrycans laten maken van 3,5 liter. (achterop)
Overal elk gaatje benut om reserve-onderdelen in kwijt te worden.