R1-Wereldreis Quick Fits 2004


04-01-2004        130.457 km
Voor een binnenband erin gedaan vanwege piepkleine gaatjes.

05-01-2004         130.475 km
Binnenband scheurt open over meer dan z’n halve omtrek. Daarom een nieuwe tubeless buitenband gemonteerd.

14-01-2004         132.187 km
Nieuwe koppelingsplaten erin gezet en tevens een nieuwe Boss-ring plus ontbrekende Boss-draad aangebracht. (lang geleden gedoneerd door Yamaha-Zuid-Afrika)
Ook nieuwe olie erop en filter gemonteerd. Dit alles gedaan in de werkplaats van Yamaha-Venezuela.

16-03-2004         139.759 km
Olie + filter verwisseld ook al was de olie nog goed. Ik doe dit in de hoop ’t motorblok van binnen schoner te krijgen, zodat ik weer door het peilglas kan kijken. Ik gebruik vanaf nu een voor dieselmotoren bestemde olie die tevens geschikt is voor verbrandingsmotoren. Daarin zit meer detergent en door vaak olie vervangen hoop ik dat de aangekoekte laag in het blok verdwijnt.

01-04-2004         142.102 km
Vanwege een spijker in de achterband, deze geplakt bij een tankstation in Guatemala.

23-04-2004         143.874 km
Zo goed als versleten achterband vervangen omdat er een stuk ijzer insteekt. Chichén Itzá. Staat Yucatán, Mexico.

29-04-2004         144.244 km
Olie vervangen.

19-05-2004         146.561 km
Langzaam lekkende voorband geplakt in Puebla, Mexico.

21-05-2004         146.840 km
Olie + filter verwisseld op de camping in Teotihuacán, Mexico.

31-05-2004         147.634 km
Achterband even los van de velg gewipt, omdat hij een klein beetje lekt bij de knik die de achtervelg ruim honderdduizend kilometer geleden in Afrika opliep, in de hoop dat hij nu wel afsluit.

05-06-2004         149.232 km
Versleten voorband op twee plekken geplakt en een versteviging aangebracht om bultvorming tegen te gaan.

10-06-2004         150.406 km
Voorband verwisseld in Monterrey, Mexico.

21-06-2004         153.541 km
Losgetrilde schroef van de linkerspiegelsteunreparatie aangedraaid.

23-06-2004         153.788 km
Remblokken achter verruild voor mijn reserveblokken.
Olie vervangen met half synthetische en filter verwisseld.

05-07-2004         157.261 km
Bougies verruild voor de set die ik kreeg van Yamaha-Mexico.
157.325km Linkerspiegelsteunreparatieschroeven aangetrokken.

07-07-2004         157.455 km
Nieuwe ketting en tandwielen, gedoneerd door Yamaha-USA, worden gemonteerd bij Renton Motor Cycles. (vlakbij Seattle)
Nieuwe voorwiellagers en stof keerringen, gedoneerd door Yamaha-USA
Rechter achterwiellager vervangen door mijn reserve.
Achter wordt een nieuwe MeZ4 gemonteerd, gesponsord door Metzeler.

10-07-2004         158.283 km
Carburateurs schoongemaakt en daarbij een sproeier in nr. 3 de kop afgedraaid.

19-07-2004         162.799 km
Voorremblokken vervangen op parkeerplaats langs Dalton Highway in Alaska.

23-07-2004         163.779 km
Olie + filter vervangen in Anchorage, Alaska.
Achterband voorzien van een gator om een eerder opgelopen lek, dat tijdelijk gedicht was door slijm, te repareren.

14-08-2004         170.544 km
Het naaldje van het OSCO-kettingolie systeem zit dicht vanwege het raken met de ketting. Deze geopend en tevens een stukje slang vervangen.

11-10-2004  t/m 16-10-2005  174.711 km
Klepspeling gecontroleerd bij motorzaak: Cafe Racer. Kansas City. Missouri.
1ste Uitlaatklep van cilinder 1 staat niet binnen de tolerantie. De dikte van het vulplaatje is niet meer afleesbaar en omdat ik me in de USA bevind waar het metrische systeem zijn intrede nog niet gedaan heeft, voor mij ook niet uit te vinden met de hier aanwezige meetinstrumenten. Vulplaatje vervangen met eentje dat ±0.13 mm dunner is.
Gemeten inlaatklepspeling vorige keer en nu.
~ Cilinder 1: 1e klep 0,15 mm / 0,16 mm>
~ Cilinder 1: 2e klep 0,17 mm / 0,19 mm
~ Cilinder 1: 3e klep 0,13 mm / 0,13 mm
~ Cilinder 2: 1e klep 0,14 mm / 0,18 mm
~ Cilinder 2: 2e klep 0,13 mm / 0,14 mm
~ Cilinder 2: 3e klep 0,14 mm / 0,16 mm
~ Cilinder 3: 1e klep 0,12 mm / 0,13 mm
~ Cilinder 3: 2e klep 0,15 mm / 0,15 mm
~ Cilinder 3: 3e klep 0,15 mm / 0,16 mm
~ Cilinder 4: 1e klep 0,16 mm / 0,17 mm
~ Cilinder 4: 2e klep 0,17 mm / 0,19 mm
~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm / 0,15 mm

Uitlaatklepspeling vorige keer en nu.
~ Cilinder 1: 1e klep 0,25 mm / 0,15 mm, veranderd in 0,28 mm
~ Cilinder 1: 2e klep 0,23 mm / 0,24 mm
~ Cilinder 2: 1e klep 0,25 mm / 0,25 mm
~ Cilinder 2: 2e klep 0,25 mm / 0,25 mm
~ Cilinder 3: 1e klep 0,25 mm / 0,29 mm
~ Cilinder 3: 2e klep 0,24 mm / 0,25 mm
~ Cilinder 4: 1e klep 0,25 mm / 0,29 mm
~ Cilinder 4: 2e klep 0,25 mm / 0,26 mm

Nieuwe O-ringen geplaatst om de koelvloeistofpijpjes die in de cilinderkop gaan.
Gaskabels vervangen door een gebruikte set, komend vanaf een 2001 R1 die met 6 mijl op de klok was voorzien van after market spul. Kabels zijn gedoneerd door de eigenaar van die R1: Terry Reed.

18-10-2004  t/m 22-10-2004  174.869 km
Een vervolg werksessie bij motorzaak: Cafe Racer in Kansas City. Missouri.
Voorpoten vervangen door 6 mijl oude tweedehandse. Gedoneerd door Terry Reed.
Remklauwen met blokken vervangen met die van Terry Reed’s 2001-R1.
Voorremschijven verruild met de 6 mijl oude die Terry me schenkt.
Raakvlak remhevel met remcilinder gesmeerd.
4 Nieuwe koperen afdichtringen gebruikt bij montage van de remleidingen aan de klauwen.
Nieuwe remolie op gedaan.
Remklauwen en -leidingen ontlucht.
Balhoofdlager een vierde slag strakker gedraaid.

24-10-2004  t/m 28-10-2004  174.927 km
Laatste onderhoudsessie bij motorzaak: Cafe Racer. Kansas City. Missouri.
De 1cm dikke vulring, aangebracht om de veerspanning achter te vergroten, omgezet van mijn achtervering naar de zo goed als nieuwe van Terry Reed zijn motor.
Achterschokdemper-unit van Terry aangebracht.
Lagers en bussen van de arm onder de achterschokdemper schoongemaakt en gesmeerd. De meeste lagers zijn kapot en moeten vervangen worden.
Om het koelvloeistofpijpje dat aan de zijkant van het motorblok zit, een nieuwe O-ring aangebracht.
Nieuw antivries in het koelsysteem gedaan.
Nieuwe Metzeler-achterband gemonteerd.

30-10-2004         175.010 km
Voeding voor verwarmde handschoenen en kleding, gedoneerd door Widder, aangesloten.

07-11-2004         178.115 km
Voeding voor nieuwe GPS (cadeau van nieuwe sponsor: Clymer Repair Manuals) aangesloten.
Voeding van (kapotte) handgreepverwarming en de regelunit verwijderd.

10-11-2004         178.186 km
Van de GPS/sloten-unit die ik boven het balhoofd geplaatst heb, de oude GPS-houder afgezaagd. Uit aluminium plaat een passende houder gemaakt voor de nieuwe GPS en het geheel laten lassen.

20-11-2004         180.246 km
Olie + filter + koperen afdichtring van olie aftapplug worden vernieuwd door Triangle Cycles, Danville, Virginia.

02-12-2004         183.417 km
Choke- en koppelingskabel gesmeerd.
Knipperlicht- en lichtschakelaar schoongemaakt omdat ze stroef gingen.

05-12-2004         183.601 km
Nieuwe slang gemonteerd aan OSCO-kettingsmeersysteem.

21-12-2004         186.994 km
Vanwege slecht starten alle contacten schoongemaakt. Slecht contact gevonden in de stekkerverbinding van de spanningsregelaar.
Nieuwe keerring in koppelingshuis gezet om het olie lekken langs de koppelings… te verhelpen.

26-12-2004         188.117 km
Een steen doorboort kale achterband. Koordje erin geplugd als (nood)reparatie om vervanging nog even uit te stellen.

29-12-2004         190.160 km
Achter een nieuwe Metzeler Roadtec Z6 gemonteerd.
Hoewel olie boven pijl staat, toch 200cc bijgevuld in de hoop dat het olie niveaulampje niet meer brandt. Tevergeefs, zo blijkt later.