R1-Wereldreis Quick Fits 2003


05-01-2003        84.812 km
Rem- en schakelpedaal geolied.

84.860 km
Linkerspiegelsteunreparatie breekt.

10-01-2003         86.015 km
Linkerspiegelsteun gerepareerd in de werkplaats van Autopar, Yamaha-importeur te Asunción, Paraguay.
Carburateurs teruggebracht naar de originele setting nu Braziliaanse, alcoholbevattende benzine verleden tijd is.
Nieuw lager, busje en keerringen in de arm gezet die onder de achterschokbreker zit. Onderdelen geschonken door Motor Service Vierlingsbeek.

12-01-2003         86.080 km
3e Ketting voor de 1e keer gespannen. 1 Slag.

14-01-2003         86.881 km
Voorband geplakt vanwege een snee. Langs de weg, net in Argentinië.

18-01-2003         87.325 km
Gator aangebracht in de voorband, omdat de gerepareerde scheur lekte.

20-01-2003         88.361 km
Schroef van ’t linkervoetsteuntje aangetrokken.

25-01-2003         89.091 km
Gat in voorband gerepareerd met Pax, de (Taiwanese) drolletjes die je inbrengt en die het gat dan afdichten.

89.147 km
Gaatje in achterband gerepareerd met hetzelfde spul. Dit gat is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door een scherpe steen op de onverharde weg. Route 40, Argentinië.

26-01-2003         89.240 km
Lekkende reparatie in m’n voorband opnieuw gerepareerd met Pax.

89.289 km
Nog steeds lekkende voorband van de binnenkant gerepareerd door er een grote sticker in te plakken en er een binnenband in aangebracht.

01-02-2003         89.727 km
Omdat er een bultje ontstaat, een gator aangebracht op de 2e scheur in de voorband.

04-02-2003         90.248 km
Een draadje van de gebroken staalmantel van de voorband prikt door de binnenband, dus binnenband repareren en in de buitenband een sticker over het draadje plakken.

07-02-2003         91.144 km
Opnieuw de binnenband lek vanwege een staaldraadje van de mantel. Nu het canvas van een versleten autoband over het draadje geplakt, zodat dit niet meer gebeuren kan.

13-02-2003         91.769 km
Van de topkofferdeksel zijn de buitenste scharnierpunten losgescheurd. Nieuwe aluminium stukken in laten lassen en verstevigd. Santiago, Chili.

14-02-2003         91.769 km
Nieuwe voorband van rubbersponsor gemonteerd. Santiago,

21-02-2003         94.353 km
Scheurtje in de achterband gereden door scherpe stenen op halfverharde weg.
‘Gerepareerd’, door er 2 drolletjes in te steken. Die dingen aangeschaft in Argentinië omdat het schijnt te werken.

22-02-2003         94.985 km
Gaatje in de achterband op gravelweg. Drolletje erin.

23-02-2003         95.173 km
Losgetrilde bouten van linkerspiegelsteunreparatie aangedraaid.

95.389 km
Na 15.880 km trouwe dienst, onderweg bij een tankstation m’n achterband verruild voor de reserve Metzeler.

26-02-2003         96.254 km
Choke- + koppelingskabel gesmeerd. Ushuaia, Vuurland, Argentinië.

04-03-2003         96.976 km
Koppelingshendel verbuigt als motor, geparkeerd staand, omwaait. Punta Arenas, Chili.

07-03-2003         97.553 km
Linkerspiegelreparatieschroeven aangedraaid. Schade als gevolg van de val, enkele dagen geleden.

08-03-2003         97.720 km
Ik bemerk dat de rechter voorpootkeerring niet meer lekt. Olie op?

13-03-2003         97.902 km
Remblokken voor vervangen met de nieuwe die ik van Yamaha-Zuid-Afrika gekregen heb.
Schakelpedaal gesmeerd.

14-03-2003         97.985 km
Kapotte achterband op een scherpe steen. Ter plekke een drolletje in aangebracht.

21-03-2003         98.220 km
Kapotte voorband op de scherpe stenen weg. Drolletje in aangebracht.

98.265 km
Voorband deugdelijk laten repareren bij een bandenzaak.
Nog een klein gaatje in de voorband geplakt.
Achterband deugdelijk laten repareren.
Een bijna gat in de achterband voorzien van een sticker.
Ketting 2/3de slag gespannen.
Opluchting; voorpootkeerring lekt weer.

22-03-2003         98.289 km
Deugdelijke voorbandreparatie blijkt niet zo deugdelijk te zijn. Langs de weg een binnenband erin gedaan.

98.370 km
Deugdelijke achterbandreparatie geeft ook op, vanwege de slechte lijm in de bandenzaak. Ter plekke opnieuw gedaan.

98.432 km
Linkerspiegelreparatieschroeven aangetrokken. Schade uit het op de zijkant leggen om de kapotte achterband te kunnen repareren.

03-04-2003         99.719 km
Voorbandreparaties voorzien van een extra lap om bultvorming te verminderen.

04-04-2003         99.884 km
Een linkerspiegelsteunreparatieschroefbraak. Ter plekke een nieuwe schroef ingedraaid.

09-04-2003         100.806 km
Kapotte voorband op onverharde vulkaanhelling. Gat in de binnenband geplakt en een sticker over het gat van de buitenband gelijmd.

11-04-2003         101.063 km
Een op gestolde lavastromen opgelopen gat in de achterband geplakt en 2 oude gaten voorzien van een verse sticker.

14-04-2003         101.968 km
Nieuwe voorband erop geslagen bij de Metzeler-importeur van Chili in Santiago.

15-04-2003         101.997 km
Versleten achterremblokken vervangen voor een setje, gekregen van Yamaha-Zuid-Afrika.
Remzuigers schoongemaakt.

20-04-2003         102.541 km
Vier van de zes rubbersluitingen aan de koffers vervangen.

06-05-2003         106.229 km
Achterband lek op onverharde weg in Bolivia.

07-05-2003         106.229 km
Kapotte achterband tijdelijk verruild voor de nieuwe die ik als reserve meedraag.

09-05-2003  t/m 24-05-2003  106.508 km
Carburateurs schoongemaakt. Hoofdsproeier cilinder 1 half dicht. Stationairsproeiers voor cilinder 1 + 4 zo goed als, of helemaal verstopt en cilinder 2 + 3 half dicht.
Nieuwe bougies ingedraaid. (geschonken door Yamaha-importeur, Frans Guyana)
Nieuwe kabels getrokken naar de alarmsensor vanderechterzijkoffer.
Achterband weer verruild voor de inmiddels gerepareerde, oude slof. Tevens een binnenband erin aangebracht.
Benzinefilter vervangen.
Onderkuip weer gerepareerd door er een nieuw blik in te poppen.
Startmotor schoongemaakt.
Geheel nieuw antivries in geschud. Alles gedaan in Sucre, Bolivia.

01-06-2003         106.704 km
Motor dondert geparkeerd staand om vanwege lekke achterband.
-Rond het rechterknipperlicht is kuipschade.
-Kofferschade.
-Remhevel verbogen.
-Onderste lip waartussen de remhevel scharniert is afgebroken.
Trek de stekkers van de remlichtschakelaar af, omdat de remlichten constant blijven branden na de val.
Kapotte achterband gerepareerd.

03-06-2003         106.903 km
Bougie cilinder 4 is vetgeslagen vanwege langzaam rijden in combinatie met slechte benzine. Verwissel ‘m met een gebruikte.

06-06-2003         107.322 km
Ik krijg een gat in het uitlaatspruitstuk als dit op een kei slaat. Onverharde weg tussen Uyuni en Tupiza.

11-06-2003         107.626 km
Uitlaatspruitstuk laten lassen in Tarija.
Langzaam lekkende achterbinnenband gerepareerd. (oorzaak: vuil tussen binnen- en buitenband)

26-06-2003         109.569 km
Motorzaak Nosiglia in downtown La Paz snijdt de platgeslagen stukken uit het uitlaatspruitstuk en last
er nieuwe in. Gratis!
Ik verwissel de olie tegen volledig synthetische van m’n sponsor Putoline.
Verwissel het oliefilter.
Repareer het stuurkuipje aan beide zijden. (schade uit Afrika)

27-06-2003         109.582 km
Ik repareer het rechterzijpaneel. (schade omvallen op 01/06)
Vervang het gedeelte met de remcilinder tegen een nieuw, gekregen van Motor Service Vierlingsbeek. (schade uit omvallen op 01/06)
Verwissel de hartstikke kromme remhevel met mijn reserve. (schade val op 01/06)
Sluit de stekkers van de remlichtschakelaar weer aan.
Deuk de rechterzijkoffer uit. (schade omvallen motor, 01/06)
Vervang remolie voor en achter.
De rubbers tussen de schroeven en het achterspatbordje zijn grotendeels verdwenen. Ik maak nieuwe van een stuk binnenband.

04-07-2003         109.926 km
Schroef linkerspiegelsteunreparatie breekt op de onverharde weg die als meest gevaarlijk ter wereld te boek staat. Coroico – La Paz. (spiegel gedemonteerd)

12-07-2003         110.390 km
Linkerspiegel teruggeplaatst.

13-07-2003         110.502 km
Versleten achterband verruild voor m’n (zeer kort gebruikte) reserve.

26-07-2003         111.966 km
Klein gaatje in de voorband geplakt.

08-08-2003         114.183 km
Linkerspiegelreparatieschroeven aangetrokken.

21-08-2003         114.644 km
Dun plaatstaal aangebracht in de onderkuip om gaten van ontbrekende stukken op te vullen en afgebroken stukken weer aan de kuip te kunnen poppen. Lima.

25-08-2003         114.974 km
Gator in de voorband aangebracht om bultvorming te verminderen.

27-08-2003         115.873 km
Voorband vernieuwd.

06-09-2003         116.299 km
Langs de wegkant een M6-slotbout uit de achterband gehaald en binnenband geplakt.
Ketting 1 slag gespannen.

24-09-2003         119.973 km
De totaal versleten achterband gaat lek op onverharde weg. Verruild voor mijn reserve.

29-09-2003         120.141 km
Achterveerspanning met 3 klikken verhoogd tot de 1 na laatste stand. (incl.vulring)
Carburateurs schoongemaakt.

30-09-2003
Rubber afdichting rondom de thermostaat met siliconenkit ingesmeerd, omdat er koelvloeistof lekt uit het thermostaathuis.
2 slangklemmen aangetrokken, omdat daar koelvloeistof lekt.
Klepspeling gecontroleerd. Alle 20 kleppen staan binnen de tolerantie.
Inlaatklepspeling
~ Cilinder 1: 1e klep 0,15 mm
~ Cilinder 1: 2e klep 0,17 mm
~ Cilinder 1: 3e klep 0,13 mm
~ Cilinder 2: 1e klep 0,14 mm
~ Cilinder 2: 2e klep 0,13 mm
~ Cilinder 2: 3e klep 0,14 mm
~ Cilinder 3: 1e klep 0,12 mm
~ Cilinder 3: 2e klep 0,15 mm
~ Cilinder 3: 3e klep 0,15 mm
~ Cilinder 4: 1e klep 0,16 mm
~ Cilinder 4: 2e klep 0,17 mm
~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm

Uitlaatklepspeling
~ Cilinder 1: 1e klep 0,25 mm
~ Cilinder 1: 2e klep 0,23 mm
~ Cilinder 2: 1e klep 0,25 mm
~ Cilinder 2: 2e klep 0,25 mm
~ Cilinder 3: 1e klep 0,25 mm
~ Cilinder 3: 2e klep 0,24 mm
~ Cilinder 4: 1e klep 0,25 mm
~ Cilinder 4: 2e klep 0,25 mm

01-10-2003
K&N-luchtfilter schoongemaakt.

02-10-2003
Afgebroken bevestiging van het aluminiumbakje waarin ik de reserveketting meedraag (boven de startmotor ingebouwd) laten lassen.
Ingescheurde aluminium lip waarmee de tank aan de voorkant zit bevestigd laten lassen.
Nieuwe O-ring geplaatst om het rechter koelvloeistofpijpje dat in de cilinderkop gaat, omdat het lekt.

07-10-2003         120.166 km
Koppeling 1 hele omdraaiing strakker gezet.
Nieuwe ketting en tandwielen gedemonteerd. Ketting was gesponsord door Suzuki motorzaak in Cayenne, Frans Guyana.
Het dodehoekspiegeltje is eruit gevallen, met dubbelzijdige tape er weer in geplakt.

13-10-2003         120.900 km
Linkerspiegelsteunreparatieschroef aangetrokken.

17-10-2003         122.015 km
Een zeer sterk lekkende rechter voorpootkeerring wordt gratis vervangen door Mario Gomés Motociclismo in Quito.
De rechtervoorpoot wordt voorzien van olie, dikker dan voorgeschreven.

18-10-2003         122.085 km
De koppelingskabel breekt bij het oprit inrijden van de hostal waar ik verblijf in Quito.

19-10-2003         122.085 km
Reserve koppelingskabel die ik sinds vertrek meedraag gemonteerd.

10-11-2003         125.517 km
In Medellin de bougies verwisseld omdat cilinder 3 niet lekker meeloopt. Gesponsord door Incolmotos-Yamaha-Colombia.
Yamaha schenkt me een hoognodig nieuwe accu die hier (vanwege invoerbelasting) maar liefst US $ 200,- kost.

11-11-2003         125.567 km
De Marokkaanse linker- en rechterframe reparatielassen vertonen scheurtjes. Deze laten lassen.
Remhevel en de, na het omvallen in Bolivia vervangen, remcilinder passen niet goed bij elkaar waardoor de remlichtschakelaar niet werkt. Daarom remhendel gemodificeerd door er een verhoging op te lassen.

125.579 km
Carburateurs schoongemaakt.
Cilinder 3 heeft nog steeds problemen, daarom weer de bougie verwisseld.

03-12-2003         127.311 km
Koppelingskabel 1 hele slag strakker gezet.

05-12-2003         128.031 km
Hoewel het peil oké is, 200cc olie bijgevuld omdat het olieniveaulampje brandt. Zonder gewenst resultaat.

20-12-2003         128.904 km
Achterband verwisseld.