R1-Wereldreis Quick Fits 2002


08-02-2002        39.810 km
Rijd met uitlaatspruitstuk vol op een boomstronk. De pijp van cilinder 2 deukt zover in dat er geen uitlaatgassen meer door kunnen. Tevens scheurt het carter.

39.815 km
Demonteer uitlaatspruitstuk en sla er een gat in zodat cilinder 2 weer kan functioneren.

09-02-2002         39.815 km
Lijm gescheurd carter. Tevergeefs.

11-02-2002         39.815 km
Laat in Kikwit de aluminium carterpan lassen. Kosten ±4 euro.
Sulfo-personeel deukt het uitlaatspruitstuk uit en last er nieuwe stukken over.
We buigen alle pijpen zodat het spruitstuk een beetje verder van het carter afzit. (richting originele plek)

12-02-2002         39.815 km
Plaats carter en spruitstuk terug.
Draai met het bevestigen van de olieniveauschakelaar schroefdraad in het carter dol.

15-02-2002         39.948 km
Rechterspiegel en bevestigingspunten rechterkoplamp breken af tijdens zware val.
Binnenwerk rechterkoplamp zit los.
Aluminium waaraan ‘t front is opgehangen raakt ontzet tijdens dezelfde val.

39.960 km
Linkerspiegel breekt af als de zijstandaard ’s nachts tijdens regen met plaatje en al wegzakt in de zandige ondergrond.

16-02-2002         39.962 km
Verwissel de, vanwege slechte benzine, vetgeslagen bougie van cilinder 1 met een nieuwe.

18-02-2002         40.000 km
Bougie cilinder 3 is vet. Nieuwe erin.

40.062 km
Reparatie aan rempedaal breekt.

21-02-2002         40.252 km
Aluminium rempedaal laten lassen. Kananga. Democratische Republiek Congo.
Koffers uitgedeukt na legio malen tegen de grond gaan.

25-02-2002         40.360 km
Ik rijd met de linker zijkoffer tegen een boomstronk.

40.373 km
Deuk de linker zijkoffer uit.

06-03-2002         41.060 km
Rijd met uitlaatspruitstuk op een kei en scheur daarbij het carter.

41.075 km
Vul halve liter olie bij om de weglekkende te vervangen.

07-03-2002         41.095 km
Lijm het carter provisorisch in Bukama.
Vul halve liter olie bij.
Plak de voorband.
Constateer een bult op de voorband.

09-03-2002         41.344 km
Plak 6 gaatjes in de voorband, vlakbij Kolwezi.

11-03-2002         41.685 km
Een hulp in Lubumbashi repareert de voorband door er een grote, dikke sticker in te lijmen.

12-03-2002
Monteer het voorwiel met een binnenband.

13-03-2002         41.712 km
Carter wordt gratis met argon gelast door de Simba-brouwerij in Lubumbashi.
Vanwege de dolgedraaide metrische schroefdraad in het carter tapt de bierbrouwer Engelse schroefdraad erin, zodat ik de olieniveausensor weer deugdelijk kan vastzetten.

14-03-2002
In de werkplaats van de kobaltmijn te Lubumbashi plaats ik het carter terug.
Schroef het door ’t personeel uitgewassen oliefilter aan de motor.
Schud er, bij gebrek aan beter, minerale olie in. Beschikbaar gesteld door de mijn.

41.741 km
Vervang de vetgeslagen bougie van cilinder 3 door een gebruikte.

17-03-2002         41.773 km
Lijm een minuscuul scheurtje in het carter.
Lijm de rechterspiegelsteun.

21-03-2002         42.405 km
Laat in Lusaka, Zambia, een gator in de voorband lijmen, zodat de grote bult niet meer ontstaat.

04-04-2002         t/m 05-04-2002    44.434 km
Motorzaak: Yamaha-Adventure Centre te Johannesburg monteert de nieuwe, door Metzeler ter beschikking gestelde, voorband. (zonder binnenband)
Ik stel er 2 inlaatkleppen.
Cilinder 1: 2e klep 0,11 mm naar 0,15 mm, cilinder 3: 3e klep 0,28 mm naar 0,18 mm.
Monteer m’n reserveremblokken voor.
We verversen de remolie voor.
Ik giet een nieuw antivries/watermengsel in het koelsysteem.
Krijg een rechterknipperlicht met lichte schade.
Maak vastzittende choke gangbaar en carburateurs schoon.
Chokekabel wordt gesmeerd.
Carburateurs worden gesynchroniseerd.

15-04-2002         44.884 km
Ik vervang het oliefilter.*
Ververs de olie.*
Monteer een nieuwe benzinepomp.*
Vervang het brandstoffilter.*
Verruil 4 van de bouten waarmee de kuip vastzit voor nieuwe.*

16-04-2002         44.895 km
Monteer een nieuwe koplampunit.* (* = donatie van Yamaha-Zuid-Afrika)
Richt het voorfront.
Repareer de linkerspiegelsteun.

17-04-2002         45.042 km
Vervang de uitlaatdempervulling en verruil de carbon pijp voor titanium.

03-05-2002         47.371 km
Uitlaatspruitstuk teruggebogen naar originele stand zodat er weer meer speling is met het carter.

47.383 km
De onderste kuiphelften gerepareerd met bierblikjes.
2e ketting, 1e maal gespannen. 1 Slag.

07-05-2002         47.987 km
Nieuw achter-/remlichtlampje in de linkerkoffer.

10-05-2002         48.223 km
Twee gaten geplakt in de achterband. Manzini, Swaziland. (ijzersplinters)
Twee 6-volt accu’s serie geschakeld en gekoppeld aan de stroomkring. (4 ampères extra)
Kapotte schakelaar voor de 12-volt uitgang vervangen. (opladen laptop- en videocamerabatterij)

14-05-2002         48.512 km
Gat geplakt in de achterband. Maputo, Mozambique. (spits steentje)

23-05-2002         50.695 km
Kapotte, totaal versleten achterband, tijdelijk gerepareerd met een houtschroef. Ongeveer 90 km na de oversteek van de Zambezi-rivier.

24-05-2002         50.717 km
Na 18.365 kilometers, achter een nieuwe Metzeler gemonteerd.

27-05-2002         50.743 km
Loszittende schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.
Het tegen de achterband doorgeschuurd slangetje van ’t OSCO-kettingsmeersysteem gerepareerd. Nacala, Mozambique.

14-06-2002         53.403 km
Kofferschade uit ongeluk met achterop rijdende Nissan-vrachtauto gerepareerd, Blantyre, Malawi.

29-06-2002         54.445 km
Olie ververst in Lilongwe, Malawi. 220 Kwacha per liter.

19-07-2002         60.157 km
Constateer dat de stuurdemper olie lekt na een zandstorm in Namibië.

25-07-2002         61.281 km
Olie vervangen door volledig synthetische Putoline.
Nieuw oliefilter. Donatie van Yamaha-Zuid-Afrika.
O-ring in de vuldop van de olie vervangen omdat die plat was en daardoor lekte.  Koppelingskabel gesmeerd bij Linex-Yamaha, Kaapstad.

30-07-2002         61.944 km
Scheurtje in de linker versteviging van ’t frame, aangebracht in Marokko, wordt gratis gelast door Link Engineering in Kaapstad.
Scheur in aluminium topkofferdeksel, wordt tevens gelast.

61.951 km
Slap aanvoelende achterschokdemper gedemonteerd voor professionele inspectie.
Voorpoten gedemonteerd om putjes, veroorzaakt door steenslag, weg te laten polijsten en de lekkende keerring van de linkerpoot te vervangen.
Lagers en bussen van de arm onder de achterschokdemper gesmeerd.

01-08-2002
K&N-luchtfilter voor de eerste maal gereinigd.

02-08-2002
K&N-luchtfilter opnieuw ingespoten met olie en teruggeplaatst.

06-08-2002
Achterschokdemper teruggeplaatst met:
~ Nieuwe olie.
~ 1cm dikke vulring, aangebracht om de veerspanning te vergroten.
~ Klein busje dat is vervangen.

07-08-2002
Voorpoten teruggeplaatst met:
~ Nieuwe keerringen.
~ Nieuwe stofkappen.
~ Nieuwe olie.
~ weggepolijste steenslagputjes.
Kapot rem/achterlicht in ’t rechterzijkoffer vervangen.

16-08-2002         64.158 km
Nieuwe Hyperpro-stuurdemper gemonteerd bij Linex-Yamaha in Johannesburg.
Nieuwe Metzeler-achterband.
Remblokken achter verruild met gebruikte die ik gekregen heb.
Ketting 1 slag gespannen.
Vastzittende klep van Exup-systeem gangbaar gemaakt.

17-08-2002         64.222 km
Loszittende schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.

25-09-2002         66.781 km
Losgeraakt slangetje van OSCO-kettingsmeersysteem vastgemaakt.
± 450cc Koelvloeistof bij moeten vullen. (dop vloeistofreservoir was losgeschoten)

29-09-2002         67.782 km
Vanwege een lekkende voorband, Slime Super Duty Sealant erin gedaan. Het spul gekregen van Carson Wheels, Swaziland.

07-10-2002         70.275 km
In Torres, Brazilië, verruil ik de bougies tegen de splinternieuwe die ik kreeg van Yamaha-Adventure Centre in Johannesburg.

10-10-2002         71.335 km
Yamaha-Brazilië maakt de ongelooflijk vuile carburateurs schoon.
Yamaha past de carburatie aan op de Braziliaanse brandstof die alcohol bevat in een percentage, naar ik geloof, van 20%.
~ Hoofdsproeier was origineel: 130. Nu: 140.
~ Andere sproeier was origineel: 15. Nu: 20.
~ Benzine/luchtverhoudingstelschroef was origineel 3¨û slag uitgedraaid. Nu 2½ slag.
Yamaha verruilt de 4 originele ‘jet needles’, die rubber bevatten, tegen andere die niet door de alcohol worden aangetast. Artikelnr. 1YH-14190-28

11-10-2002         71.387 km
Reparatie van een flink gat in de achterband, gisteren opgelopen toen ik in het donker op de snelweg ergens overheen bonkte.
Doorntje verwijderd uit de achterband en het gaatje geplakt. (lekte voorheen niet)

17-10-2002         71.683 km
Voorband plakken omdat ’t Slime Super Duty Sealant dat ik erin deed om het lekken tegen te gaan, zijn werk niet meer doet.

20-10-2002         72.017 km
Heb een ander klein gaatje in de voorband, veroorzaakt door een miniem, ijzer pinnetje. Dit lekje geplakt en de reservebinnenband erin, omdat ik toekomstige gaatjes verwacht in de totaal versleten, dunne slof.

27-10-2002         74.040 km
Voorband vervangen door de nieuwe, reserve Metzeler.

22-11-2002         78.633 km
Bij Ecuador Motos in Macapá, Brazilië, verruil ik de 39.721 kilometer oude ketting en tandwielen voor het reservesetje, gekregen van Yamaha-Zuid-Afrika.

29-11-2002  t/m 30-11-2002  79.509 km
Polymeca, de Yamaha-importeur van Frans Guyana in Cayenne, laat me hun werkplaats gebruiken en doneert al dat ik nodig heb voor de motor.
Ze vervangen mijn versleten achterslof met de reserve Metzeler.
Ik deuk uit, repareer en verstevig de koffers die o.a. schade opliepen bij de rivierkruising in een motorbootje.
De tijdens bovenstaande overtocht verbogen linkervoetsteun, brengen we terug naar z’n originele stand, waardoor de schakelstang weer vrij kan bewegen.
Nieuw oliefilter en volledig synthetische olie.
Nieuwe koelvloeistof.
Gaskabels en -handvat oliën.
De in Congo gerepareerde rechterspiegelsteun lijm ik opnieuw.
Ik controleer de klepspeling en constateer dat de inlaatklep die vorige keer zeer los stond, nu juist heel strak staat. Ik verwacht dat er toen wat aanslag tussen zat.
Ik stel de inlaatkleppen door te goochelen met de vulplaatjes die ik bij me heb.
~ Cilinder 1: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 198 (vulplaatje nu)
~ Cilinder 1: 2e klep 0,14 mm naar 0,19 mm 185
~ Cilinder 1: 3e klep 0,15 mm                     198
~ Cilinder 2: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 196
~ Cilinder 2: 2e klep 0,11 mm naar 0,15 mm 192
~ Cilinder 2: 3e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 201
~ Cilinder 3: 1e klep 0,13 mm                     200
~ Cilinder 3: 2e klep 0,12 mm naar 0,17 mm 190
~ Cilinder 3: 3e klep 0,04 mm naar 0,15 mm 194
~ Cilinder 4: 1e klep 0,13 mm naar 0,16 mm 195
~ Cilinder 4: 2e klep 0,12 mm naar 0,19 mm 185
~ Cilinder 4: 3e klep 0,12 mm naar 0,13 mm 199

15-12-2002         80.515 km
Scheutje koelvloeistof bijgevuld in Paramaribo.

18-12-2002         81.015 km
Ik smeer het schakelpedaal in Georgetown, Guyana.

81.237 km
Contactslot en tankslot gesmeerd. Op het ‘Jungle trail’: Georgetown – Lethem.
Bij gebrek aan koelvloeistof vul ik water bij.
Draai de slangklemmen van het koelsysteem strakker aan.

20-12-2002         81.552 km
Rechterspiegelsteun breekt op wasbordweg, niet ver van Lethem.

21-12-2002         81.600 km
Na veldslag door Guyaans oerwoud, remzuigers schoonmaken. Lethem.
De, door aanlopende modder, rond afgesleten remblokken, gedeeltelijk vlak geschuurd.
Rechterspiegelsteun gerepareerd en verstevigd met een buisje van een fietsvoorvork. Constateer dat de rechtervoorvorkkeerring zweet.