Oliefilter
Tijdens de 2013 Poolijsrit overkwam het me tweemaal dat direct na het aanslaan van de koude motor het oliefilter zich vervormde door overdruk. Een maal in Barrow en daarna op de bevroren Beaufortzee. Aan een te dikke olie kon dat niet liggen, want die stroomde er zo dun als water uit. Misschien dat juist doordat de olie zo dun was de oliepomp een flinke druk kon opbouwen, die het koude filter niet kon verwerken. In elk oliefilter zit een ventiel of een O-ring dat in geval van overdruk voor een bypass moet zorgen. Door extreme kou kan dat falen, met als resultaat dat je het oliefilter opblaast. Nadat ik het filter met een 220V – 100W weerstandsdraad had ingepakt en voorverwarmd, gebeurde het ook nog. Omdat op die manier het probleem niet kon worden opgelost, ga ik bekijken of er voor de Noordpoolrit een speciaal filter ontwikkeld kan worden. Met zekerheid neem ik als reserve een origineel filter mee waar ik aan de binnenkant op voorhand een gat in maak. Op die manier kan de olie circuleren zonder door het filtermateriaal te hoeven en wordt overdruk voorkomen.
Als er een bedrijf is dat dit voor mij wil doen, dan houd ik me hierbij aanbevolen!