R1 artic

Noordpool Motor 4/4

Toen ik op de bevroren Beaufort zee reed heb ik een schat aan ervaringen opgedaan. Jammer genoeg was eentje daarvan dat ik zelfs met flink wat aanpassingen aan de Poolijs-R1 de Noordpool niet zou bereiken. Er moest een andere komen.
Om de juiste weg te volgen heb ik eerst alle mogelijke oplossingen van de knelpunten in m’n hoofd uitgewerkt/uitgedokterd. Hieronder staan ze omschreven.

Oliefilter

Tijdens de 2013 Poolijsrit overkwam het me tweemaal dat direct na het aanslaan van de koude motor het oliefilter zich vervormde door overdruk. Een maal in Barrow en daarna op de bevroren Beaufortzee. Aan een te dikke olie kon dat niet liggen, want die stroomde er zo dun als water uit. Misschien dat juist doordat de olie zo dun was de oliepomp een flinke druk kon opbouwen, die het koude filter niet kon verwerken. In elk oliefilter zit een ventiel of een O-ring dat in geval van overdruk voor een bypass moet zorgen. Door extreme kou kan dat falen, met als resultaat dat je het oliefilter opblaast. Nadat ik het filter met een 220V – 100W weerstandsdraad had ingepakt en voorverwarmd, gebeurde het ook nog. Omdat op die manier het probleem niet kon worden opgelost, ga ik bekijken of er voor de Noordpoolrit een speciaal filter ontwikkeld kan worden. Met zekerheid neem ik als reserve een origineel filter mee waar ik aan de binnenkant op voorhand een gat in maak. Op die manier kan de olie circuleren zonder door het filtermateriaal te hoeven en wordt overdruk voorkomen.
Als er een bedrijf is dat dit voor mij wil doen, dan houd ik me hierbij aanbevolen!

Dynamo

De originele R1-dynamo zou in staat moeten zijn om de benodigde hoeveelheid stroom te leveren voor de motor, extra verlichting d.m.v. 1 of 2 Xenon-lampen en de elektrisch verwarmde kleding die ik ga gebruiken van Klan. Omdat er daarbovenop nog een trace & track systeem wordt ingebouwd en videocamera’s voeding nodig zullen hebben, terwijl ook de eigen accu moet worden opgeladen, lijkt het mij verstandig om nog een andere manier te zoeken om stroom op te wekken. Suggesties zijn welkom!
Als er een bedrijf is dat dit voor mij wil doen, dan houd ik me hierbij aanbevolen!

Accu

Een gewone accu levert bij -25°C amper nog stroom, terwijl een Odyssey-accu bij -40°C nog meer stroom brengt dan een originele bij een ideale omgevingstemperatuur. Dat maakte ze onmisbaar tijdens mijn winterritten in Alaska en ik zal er dan ook zeker bij de Noordpooluitdaging gebruik van gaan maken. Hoe ik dat precies ga aanpakken weet ik nog niet. Het kan zijn dat ik een Odyssey inbouw en een reserve Odyssey meeneem. Dat is de zwaarste, maar zekerste optie. Ik kan ook een originele accu blijven gebruiken en een Odyssey parallel schakelen tijdens de ‘kou-start’. Door de originele accu te isoleren en te zorgen dat die tijdens het rijden warmte ontvangt van het motorblok, kan deze verder gewoon functioneren. Een testrit naar een winterse Noordkaap zou hierover meer duidelijkheid kunnen brengen.

Vallen & Opstaan

Op de poolkap zal het veel moeilijker rijden zijn dan hetgeen wat ik tot nu toe voor m’n kiezen heb gekregen. Ik verwacht dan ook dat ik herhaaldelijk tegen de vlakte zal gaan. Pas als de bouw van de motor flink gevorderd is, zal duidelijk worden waar ik een protector kan monteren die de klappen opvangt. Tijdens het 2013 Poolijsavontuur bleek dat het daarna ‘even overeind zetten’ van de hoge en zware motor, geen koud kunstje was. Dit zal met de Noordpoolmotor niet anders zijn. Dat ik daar iets voor verzin, is dan ook cruciaal. Ik denk erover om aan beide zijden een krik achter de valprotector te plaatsen. Als de motor dan op zijn zij ligt, kan ik daarmee dat punt nog verder naar buiten brengen. Dit kan ik dan als kantelpunt gebruiken, net als ik dat met de aluminium koffers deed tijdens mijn wereldreizen. Die stelden mij in staat om de motor in twee fasen rechtop te zetten. Eerst kantelde ik de motor op het koffer tot het punt dat het achterwiel weer tegen de grond aan drukte. Daarna in één ruk rechtop. Juist dat rustpuntje, waarin ik me opnieuw schrap kon zetten, was ideaal. Een andere mogelijkheid die ik in gedachten uitwerk, is het tijdelijk verlagen van de motor op momenten dat dit nodig is via de achterschokbreker-unit en eventueel ook nog via de voorpoten. Aan de achterkant zou dit door een elektrisch bediende spindel moeten gebeuren. Wat de voorkant betreft, daar ben ik nog niet uit. Heb je een goed idee, laat het me dan weten. De mogelijkheid om tijdelijk te verlagen brengt twee grote voordelen.
• Ten eerste heeft de Noordpoolmotor dan niet meer het hoge zwaartepunt, waardoor die op een redelijk normale manier overeind te zetten is.
• Ten tweede is het door diezelfde zwaartepuntverlaging veel gemakkelijker om de motor in balans te houden indien ik er zelf stapvoets langsloop. Dit is vooral van belang als ik de motor -al controlerend via gas en koppeling- over ijsschotsen of hoge, grilliggevormde ijsrichels moet manoeuvreren.

Reserve-onderdelen

Door het extreme weer, het omvallen en het zware terrein, kan er van alles stukgaan aan de motor. Daarom neem ik een ruim assortiment aan onderdelen mee. Een klein gedeelte daarvan zal ik daadwerkelijk meezeulen over het ijs. De rest zal in het basiskamp achterblijven en indien nodig met een bevoorrading meekomen.

Een overzicht van wat ik verwacht mee te nemen naar Noord-Amerika…
• Remhendel
• Hoofdremcilinder
• Remblokken
• Rempedaal
• Remvloeistof

• Koppelingshendel
• Koppelingskabel
• Koppeling- en frictieplaten
• Koppelingsdeksel
• Koppelingsdekselpakking

• Clip-ons

• Gaskabelset

• Schakelpedaal

• Accu’s
• Zekeringen

• CDI-unit
• Spanningsregelaar
• Pick-up spoeltje
• Bobines
• Bougies
• Bougiedoppen

• Dynamo
• Dynamodeksel
• Dynamodekselpakking

• Radiateur(s)
• Koelvloeistof

• Oliefilter(s)
• 4T POLAR-Olie

• Ketting
• Kettingsluiting
• Tandwielen

• Banden
• Binnenbanden
• Ventieltjes
• Velgen
• Wiellagers

Zakelijk

R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland
KVK: 171 97 499

Sjaak in Egypt

info@sjaaklucassen.nl
+31610414544

Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus

© Sjaak Lucassen 2025