R1 artic

Noordpool Motor 1/4

Toen ik op de bevroren Beaufort zee reed, heb ik een schat aan ervaringen opgedaan. Jammer genoeg was eentje daarvan dat ik zelfs met flink wat aanpassingen aan de Poolijs-R1 de Noordpool niet zou bereiken. Er moest een andere komen.
Om de juiste weg te volgen heb ik eerst alle mogelijke oplossingen van de knelpunten in m’n hoofd uitgewerkt/uitgedokterd. Hieronder staan ze omschreven.

Als basis zal een frame en blok van een 2001 model Yamaha YZF-R1 gebruikt worden. Veel van de daaromheen geplaatste onderdelen zullen allesbehalve standaard zijn. Toch ga ik proberen zoveel mogelijk de R1-look erin te houden.

Onderstaand een overzicht van de belangrijkste aanpassingen en de redenen waarom.

Banden

De breedste banden die bij een R1 tussen de voorpoten en de achterbrug passen -zelfs als die een veel grotere diameter hebben dan originele, waardoor ze een stuk gemakkelijker over obstakels rollen en meer draagoppervlak hebben- bleken niet genoeg draagvermogen te creëren in de poolijsgedeelten met minder compacte sneeuw. Met name het achterwiel zakte erin weg en kreeg in de meeste gevallen pas genoeg grip, nadat de spikes zich in het poolijs vastzetten.

• Ik ben op zoek naar banden waarvan het loopvlak over de breedte een beetje bol loopt.
• Achterband circa 60 cm breed en voorband circa 40 cm breed.
• Liefst een band die ontwikkeld is voor voertuigen die in de sneeuw of modder rijden.
• Hoe soepeler de banden des te beter, want in combinatie met de druk verlagen, creëer je zo de meeste grip en vooral draagvermogen.
• Tegenover de wens voor een soepele band, staat dat de band toch een aantal koordlagen zal moeten hebben omdat ijsrichels vlijmscherp kunnen zijn. Dat kwam duidelijk naar voren bij de 4-wd auto’s die zich in Barrow op ‘t ijs begaven. Ze reden regelmatig hun banden aan flarden, vooral als de snelheid hoog was.
• De banden moeten geschikt zijn om bij temperaturen rond de -40°C te gebruiken.
• Het bestaande profiel is van minder belang, omdat er een geschikt loopvlak op het karkas kan worden aangebracht.

Spikes

Tijdens de laatste twee winteruitdagingen gebruikte ik spikes van BestGrip. Mijn ervaring is dat ze de grip en de (weg)ligging enorm verbeteren. Echt een wereld van verschil en daarom zal ik ze zeker weer gaan gebruiken. Dat BestGrip-spikes ook het asfalt goed verdragen, is deze keer van minder belang.

Velgen

Pas als bekend is welke banden ik ga gebruiken, kunnen er velgen worden gemaakt. Dat zouden bestaande velgen kunnen zijn die geschikt zijn voor de banden, waarin de naaf van een R1 wordt geschroefd, of compleet uit één stuk gefreesde velgen.
Als er een bedrijf is dat dit voor mij wil doen, dan houd ik me hierbij aanbevolen!
De wielen worden geremd met de originele R1-remschijven, -klauwen en -blokken.

Aandrijving

Met een grotere en veel bredere achterband, gaat de standaard kettingaandrijving niet meer werken. Op zoek naar de beste oplossing heb ik afgewogen tussen drie opties. Elektrisch, hydraulisch en de reguliere aandrijving met twee extra tandwielen op een tussenas. Op de laatste is m’n keus gevallen.
De afweging:
• Elektrisch
Bij deze optie zou de krukas een generator aandrijven en daarmee stroom opwekken voor een elektromotor die op het achterwiel wordt gemonteerd.

Voordelen:
+ Door ook een elektromotor op het voorwiel te plaatsen, krijg je 2-wielaandrijving en daarmee meer grip en trekkracht.
+ De stroom kan tevens gebruikt worden voor de elektrisch verwarmde kleding en voor het laden van de extra start-accu en accu’s van camera’s e.d.

Nadelen:
– Waar plaats ik de generator? Op de plek waar de versnellingsbak zit?
– Verliezen we op deze manier niet te veel pk’s? Om dat te onderzoeken is veel tijd nodig en dan valt het nog maar te bezien of het een reële optie is!
– Er zou elektronica ontwikkeld en gebouwd moeten worden die de rijsnelheid regelt, iets dat ik zelf met zekerheid niet kan.
– Bij elektronica verwacht ik meer storingsgevoeligheid dan bij het bestaande concept, waarbij de snelheid via de rechterhand en versnellingsbak wordt geregeld.

• Hydraulisch
In dit geval zou de krukas – of de as waar het voortandwiel op zit – een hydropomp aandrijven, die op zijn beurt via een olieleiding een hydropomp in werking zet die op het achterwiel wordt gemonteerd.

Voordeel:
+ 2-wielaandrijving is mogelijk.

Nadelen:
– Waar plaats ik de pomp?
– De vele onderzoektijd die nodig is om er o.a. achter te komen of er niet te veel pk-verlies is.

• Ketting en tandwielen met een tussenas
Bij deze keuze drijft het voortandwiel via een korte ketting een tussentandwiel aan, dat nog ruim voor het achterwiel op een asje zit. Afhankelijk van de breedte van de achterband en daarmee de positie van het achtertandwiel, zit op dezelfde as -maar dan circa 15 tot 20 cm verder naar buiten- een ander tandwiel, dat op zijn beurt via een ketting het achterwiel aandrijft.

Voordelen:
+ Weinig poespas, waardoor het makkelijker en dus sneller en goedkoper te bouwen is.
+ Er kan niet veel aan kapotgaan of dienst weigeren.
+ Door met de tussentandwielen te goochelen, kan ik de snelheid van de Noordpoolmotor naar wens vertragen, zonder daarvoor een enorm groot en dus zwaar achtertandwiel te hoeven gebruiken.

Zakelijk

R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland
KVK: 171 97 499

Sjaak in Egypt

info@sjaaklucassen.nl
+31610414544

Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus

© Sjaak Lucassen 2025