Carburateurs


Carburateurs

Om de carburateurs voor te verwarmen, had ik die tijdens de 2013 Poolijsrit omwikkeld met een 220V – 100W weerstandsdraad. Circa een half uur voor het starten gaf ik die voeding via een stroomaggregaat. Om zoveel mogelijk van de opgewekte warmte in de carburateurs te krijgen, had ik ter isolatie de hele carburatorunit -inclusief weerstandsdraad- van een laagje aluminiumtape voorzien. Deze combinatie bleek zeer effectief. Echt een wereld van verschil. Vandaar dat ik deze door Ride-on MotorTours geschonken weerstandsdraad ook bij de Noordpooluitdaging ga gebruiken.
Extreme kou vergt een rijker benzine-luchtmengsel. Daarom gebruikt Yamaha in de 4-takt sneeuwscooters -wat in principe hetzelfde motorblok is als van de R1- sproeiers van 150 in plaats van 130. Deze wetenschap heb ik in 2013 in Barrow toevallig ontdekt, toen ik op zoek ging naar een oorzaak van de veel te lichte bougie verkleuring. Dat duidt op een schrale verbranding, iets dat uiteindelijk schade aan o.a. de cilinderkop en kleppen kan opleveren. Gelukkig waren die (sneeuwscooter)sproeiers van 150 daar toen verkrijgbaar. Tijdens de Noordpoolrit zal ik die bij voorbaat er indraaien. Hoog in de bergen geven die grotere sproeiers trouwens wel een probleem vanwege een tekort aan zuurstof, maar daar heb je op de poolkap weinig last van. 😉