# 6


26 maart 2013
“80 km na Tok verdween de sneeuw van het asfalt.
Tot ver achter Whitehorse zo’n 600 à 700 km zal het sneeuwvrij zijn.
Dat kan ik op steile stukken goed gebruiken met m’n gladde achterband!
We rijden Canada binnen en even later krijgt de aanhanger een lekke band.
Ik leg de velg met band erop die ik meedraag voor als de ‘winter’ voorbij is.
Omdat ik denk dat de spikes misschien de oorzaak van het probleem zijn, haal ik die uit de andere aanhangerband en sukkel zo naar Beaver Creek.
Daar probeer ik bij een bandenzaak de band te repareren, maar het blijkt dat de kou de noppen van de band heeft laten scheuren.
Ook de andere band heeft dit probleem.
Nu moet ik met mijn ‘zomerbanden’ zonder spikes verder, terwijl de aanhanger mijn motor bergaf moet afremmen. Uhm.
Maar goed dat we sneeuwvrij krijgen.
En wat gebeurt er dan…het begint te sneeuwen!”
PIR Border USA-Canada


27 maart 2013
“Vroeg vertrokken uit Beaver Creek op een besneeuwde weg.
Na een dik uur rijden liet ik de verse sneeuw achter me en op een paar stukken na bleef de weg goed.
Daardoor kon ik kilometers maken en ben ik nu in Whitehorse.
Echter wel weer een kapotte aanhangerband rijker.
Morgen probeer ik hier nieuwe banden te vinden en dan weer verder richting warmte.
Vanmorgen was het min 17°C / 1,4°F maar vanmiddag kwam het kwik boven nul!”
PIR Flat


28 maart 2013
“In Whitehorse tevergeefs op zoek geweest naar 5 inch bandjes voor mijn aanhanger. Ik heb wel een binnenband gevonden, waardoor de kapotte ‘winterband’ weer in gebruik is. Zo lang het duurt. Daarom stuurt mijn zus 2 nieuwe bandjes van KDP-racing naar Canada.
Om de huidige bandjes zoveel mogelijk te sparen verminder ik het gewicht in de aanhanger door o.a. de reserve achterband van 20 kilo -die ik meesleep voor als er nog steile besneeuwde hellingen gaan komen- achter te laten bij Yukon Honda. Eigenaar Jon, die mijn avontuur volgt via het ADVrider forum, wil indien nodig de band aan een buschauffeur meegeven.

Vanaf hier gaat het richting Watson Lake over een weg die gedeeltelijk sneeuwvrij is.”
PIR In Whitehorse


Tanken in Teslin, Yukon.
Foto gemaakt door Malcolm Farrell
PIR Gassing up in Teslin, Yukon


29 maart 2013
“Tussen Whitehorse en Watson Lake zou ik gedeeltelijk wegdek krijgen met sneeuw die tot ijs is gereden. Alleen sneeuwwater trof ik op de rijbaan. Een paar dagen geleden zag ik ook sneeuwwater en dacht toen dat het boven nul was. De sterke zon laat de sneeuw echter smelten bij een temperatuur die nog flink onder het vriespunt ligt. Daardoor vriest het spatwater direct vast en zorgt voor prachtige ijsvorming, vooral op de draaiende onderdelen.
PIR Ice beneath trailer
Vandaag was een hele dag zónder pech!
De vriendelijke receptioniste in Watson Lake wees me hotelkamer 13 toe…”