R1-Wereldreis Quick Fits 2001


14-04-2001        11.149 km
Achterband verwisseld in Laayoune, Marokko.

18-04-2001         12.358 km
Frame laten verstevigen in Laayoune, vanwege scheurtjes.

25-04-2001         13.848 km
Koplamp gelijmd na val. Nouakchott, Mauritanië.

26-05-2001         15.821 km
Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.

15-06-2001         18.352 km
Kabel gesoldeerd aan de schakelaar 12-volt voeding.

26-06-2001         19.771 km
Banden geplakt. 13 x voor. 7 x achter. (trip door de Sahel naar Timboektoe)

28-06-2001         19.771 km
Tot kleine koeken versmolten onderkuipdelen eraf gesneden, zodat de twee helften weer in elkaar passen. Rechter knipperlicht teruggeplaatst dat tijdens de trip achter een struik of boom is blijven haken en alleen nog maar aan de draadjes hing. Verloren bout aan het uitlaatspruitstuk herplaatst.

03-08-2001         23.355 km
Olie + filter verwisseld in Ghana.

14-08-2001         24.786 km
Contactslot gesmeerd.

15-08-2001         25.179 km
Voorband geplakt. (nawee van m’n trip naar Timboektoe) Remklauwen, -blokken en -zuigers schoongemaakt.

17-08-2001         25.556 km
Voorband verwisseld hoewel er nog genoeg profiel op zit. (weer 5 gaten, nawee trip Timboektoe).

03-09-2001         27.444 km
Verstevigingen aangebracht in de koffers vanwege scheurtjes.

11-09-2001         27.526 km
De linkerspiegel die sinds Frankrijk afgebroken was gerepareerd.
Eerste setje bougies verwisseld.

27-09-2001         31.797 km
Ik constateer een kleine knik in de achtervelg.

02-10-2001
Rechter voorknipperlicht neemt afscheid van ons als ik de R1 neerleg in de modder.

02-10-2001         32.285 km
Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.

03-10-2001         32.352 km
Remklauwen en -blokken schoongemaakt na Camel Trophy-achtige omstandigheden.
De voor de tweede maal verloren bout aan het uitlaatspruitstuk herplaatst door een langere, waardoor ik een borgmoer kon aanbrengen.
Na 21.203 km trouwe dienst vervang ik de Metzeler-achterband in Buea, Kameroen.
Voor de eerste keer aandrijfketting gespannen. (1 slag)

08-10-2001         32.352 km
Magneetschakelaar voor de kofferbeveiliging is kapot. Buea, Kameroen.

04-11-2001         36.093 km
Gebroken remhevel verwisseld na val op onverharde weg tussen Tibati & Banyo, Kameroen.

09-11-2001         36.724 km
Scheurtje in de rechter versteviging van ‘t frame, aangebracht in Marokko, met argon laten lassen bij een scheepswerf in Douala, Kameroen.

28-11-2001         38.629 km
Voorband geplakt. 1 Gaatje, veroorzaakt door een staalsplintertje en 2 minuscule gaatjes.

30-11-2001         38.736 km
Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.

31-11-2001         38.809 km
Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.
Ingescheurd stuk van de rechter onderkuiphelft afgebroken.

01-12-2001         38.870 km
Remblokken voor verwisseld op de weg Kinkala – Brazzaville. Kongo.

08-12-2001         38.912 km
Schroeven van reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken. Kinshasa. Dem. Rep. Congo.
Ketting + tandwielen verwisseld.
Vastzittende klep van het Exup-systeem gangbaar gemaakt.
Remblokken voor en achter verwisseld tegen de oude die opnieuw zijn bekleed.

12-12-2001         39.045 km
Koppelingskabel 1 slag strakker gezet.

39.140 km
Rempedaal blijft haken achter boomstronk en breekt af.

15-12-2001         39.393 km
Schroeven van de reparatie aan de linkerspiegel aangetrokken.

17-12-2001  t/m 06-02-2002  39.556 km
Rempedaal wordt gelast bij Sulfo in Kikwit, Dem. Rep. Congo.
Radiateur wordt schoongemaakt.
Ik breng gaas aan voor de radiateur, om modder tegen te houden.
Verwissel de bougies.
Voeg radiatorreinigingsmiddel toe om eventueel vuil, dat de veroorzaker van de lekkende waterpompkeerring kan zijn, te verwijderen.
Demonteer radiateur, uitlaat met –spruitstuk en carterpan. Ook de koppeling en haal de daarachter liggende aandrijfketting voor water- + oliepomp eraf. Bout de pompen (onderin het blok) los, waarna ik de nog steeds lekkende keerring eruithaal. (keerring vertoont slijtage vanwege (woestijn?)zand dat ik op onverklaarbare wijze in de pomp aantref. De hoofdoorzaak van het lekken is hoogstwaarschijnlijk het constante rijden op maximum temperatuur, of erboven. Daardoor heeft de veer die de twee onderdelen van de keramische afdichting tegen elkaar moet drukken alle spanning verloren.
Voorzien van een nieuwe, uit Nederland opgestuurde, keerring monteer ik de pompen.
Licht ingesleten aluminium binnen- en buitenhuis van de koppeling bewerk ik met een vijltje, zodat de platen soepel kunnen bewegen.
Schuur de stalen platen lichtjes op.
Monteer alle andere gedemonteerde onderdelen behalve de stalen (veer)draad die de binnenste, kleine, koppelingsplaat borgt. Dit omdat ik die breek tijdens een poging die te monteren.
Gebruik nieuwe koppelingsplaten.
Nieuwe pakking koppelingsdeksel en carterpan.
De oude olie laat ik via een lap in een Cola-flesje lopen en schud de gefilterde olie daarna in het blok.
Als vervanging van de olie die verloren is gegaan gebruik ik 1l volledig synthetische Putoline. Demonteer defecte brandstofpomp die sluiting vertoont. Rubber waarin die zit is gedeeltelijk vervormd door de hitte. (Veroorzaker?)
Zet een nieuw filter tussen de benzineleiding en monteer die laatste rechtstreeks op de carburateurs.
Was het oliefilter uit met benzine omdat olielampje aangaat. (Geen effect)
Laad totaal lege accu op.
Haal olieniveauschakelaar los, de veroorzaker van oplichtende olielampje
Verwissel kapotte zekering in voeding GPS.
Verwijder kapotte schakelaar van de door mij aangebrachte 12-volt voeding.
Verwijder de kabels die het Exup-systeem bedienen omdat de klep daarvan vastzit.