Noordpool Intro


Noordpool Intro → MotorTijdschema / RouteSupportSponsoren → Video’s Foto’s


aRctic1

Mét de motor ga ik richting de Noordpool en kan jouw hulp gebruiken!
Deze ongelooflijk unieke uitdaging kreeg gestalte in mijn gedachte tijdens ‘t jarenlang ‘zwerven’ over de wereld.
Nu wordt deze droom realiteit. De eerste fase, het bouwen van de motor is gestart. Hulp en financiële bronnen zijn daarvoor onmisbaar.

Hoe jij kan helpen?!

Wordt Supporter en reis symbolisch met me mee!
Wordt een Sponsor met uw bedrijf of organisatie.
Neem deel als Particulier en draag door kennis en hulp, groot of klein, je steentje bij.
Koop m’n boek of dvd.
Boek een Presentatie.


aRctic1
Beste lezer,

Naar de noordpool …

Wanneer precies ik ga proberen met een motor over het poolijs het uiterste noorden van onze aardbol te bereiken, dat weet ik nog niet, maar dát het gaat gebeuren staat voor mij vast!

De aanloop

Al jaren dagdroom ik ervan om in de sporen te treden van beroemde poolreizigers, maar dan met een motor.

Winterse ritten naar de Noordkaap en het noorden van Alaska gaven mij een eerste indruk van wat me daarbij te wachten staat. Ze brachten mij niet alleen veel informatie, maar ook het vertrouwen dat het mogelijk is om in extreme kou te kunnen rijden.

Die uitdagingen vonden plaats met vaste grond onder de voeten op door mensen onderhouden wegen! Op het poolijs zullen wel hele andere condities gelden, was mijn gedachte. Zeker wat het weer en de ondergrond betreft. Vandaar dat ik in 2013 vanuit Barrow, Alaska, via de bevroren Beaufortzee naar Key West in Florida ben gereden. Oftewel van de meest noordelijke punt van de VS naar de meest zuidelijke.

Daarbij ging het mij hoofdzakelijk om dat gedeelte op het poolijs. Ik hoopte dat het een laatste test zou zijn voor de rit naar de noordpool. Dat ik met wat aanpassingen hier en daar, het jaar erna mijn tocht der tochten zou kunnen starten. Dat pakte echter heel anders uit!

Wat moet er anders?

Tijdens de 2013 Poolijsrit, bleek een gedeelte van de voorbereidingen prima te werken, maar niet alles was uitvoerbaar, of mogelijk op de beoogde manier. Knelpunten waren o.a.

• Bandengrip en draagvermogen

• Motorkoeling

• Omvallen en overeind zetten

• Slee met brandstof

• Film en foto

• Zicht en evenwicht.

Voor sommige van die knelpunten, denk ik – mede door op het poolijs opgedane ervaring – een oplossing te hebben gevonden. Maar nog lang niet voor alles. Er moet nog steeds veel nagedacht, beredeneerd, uitgesloten en creatief gefantaseerd worden. Daarna volgt het bouwen en testen, want voor een rit naar de noordpool bestaat nog geen geschikte motor. Alhoewel zand en sneeuw veel met elkaar gemeen hebben, is het daar absoluut geen Dakar-terrein, waar al jaren de nodige modellen voor gebouwd of op aangepast zijn. Daarbij is het totaal onmogelijk om met een motor een slee te trekken waarop afdoende brandstof kan voor een rit naar de pool. Ook op mijn speciaal voor het terrein aangepaste Poolijs-R1 gaat het niet lukken. Dat zette ik tijdens de winter van 2013 al helemaal uit mijn kop. De euforie toen ik van het poolijs afkwam, ontstaan omdat wij na alle tegenslagen de trip over het ijs toch nog volbracht hadden, werd dan ook tegelijk tenietgedaan door het gegeven dat een solotoer naar de noordpool er zo niet in zat. Dat vrat aan mij en maakte ook dat ik de rest van de rit naar Key West niet kon genieten zoals ik me had voorgesteld en gewenst.

Hoe moet het dan wel?

Omdat de motor geen slee kan trekken met daarop al wat nodig is voor een solo-expeditie, zal het alleen mogelijk zijn om de noordpool te kunnen bereiken als een of meerdere begeleidingsvoertuigen dit zullen vervoeren.

Dat vooruitzicht was een domper, want hierdoor had ik niet het gevoel dat het nog een uitdaging was, waardig aan het oorspronkelijk plan. Ik wou tenslotte de gehele afstand afleggen door alleen gebruik te maken van de motor en mijn eigen spierkracht, dus zonder enige fysieke hulp van anderen. Het zou mij op deze manier te gemakkelijk worden gemaakt, was mijn gedachte. Gelukkig groeide tijdens het dagdromen de oplossing in mijn hoofd, tot op een punt dat ik er mee kon leven. Daarbij ging ik er wel weer voor om een slee trekken, maar dan een lichtgewicht. Hoe die er precies ging uitzien en wat ik daarop ging meenemen had ik niet uitgewerkt, maar het kwam erop neer dat ik zelf voor mijn overnachtingen en eten zou zorgen. Kortom; ik zou geheel op mezelf staan zoals het al jaren door mijn hoofd was gegaan, alleen het brandstofvervoer en het filmen & fotograferen zou ik aan anderen overlaten. Ik was blij met die oplossing, maar worstelde nog met onderstaande.

Om over vers verwaaide sneeuwduinen en ijsschotsen met daartussen zachte sneeuwpockets te kunnen rijden, zal ik kolossale banden moeten monteren.

De R1 zit bij mij in het hart. Op een aangepaste uitvoering, maar zonder gebruik van een derde wiel, rups of ski’s, wou ik naar de noordpool. Het idee om een totaal andere fiets te moeten gaan bouwen, deed me allesbehalve goed. En kunnen we zo’n voertuig nog wel een echte motor noemen?

Gek genoeg kwam de oplossing doordat een kritisch iemand zich datzelfde afvroeg, maar dan wat mijn 2013 Poolijs-R1 betrof! Die zou door alle aanpassingen geen R1 meer zijn. Ik vertelde die persoon dat er met een dagje sleutelen toch echt weer een originele R1 staat en dat indien ik bij die uitdaging voor een off-road had gekozen, dezelfde aanpassingen ook nodig waren geweest. Wat is dan het verschil? Mag een off-road wel grotere wielen dan origineel, maar een R1 niet? Waar ligt de grens? Wat is er mis mee als ik een voor het terrein geschikte motor bouw? Anderen die een extreme chopper bouwen, of met een willekeurige motorsporttak bezig zijn, die doen dat toch ook? Vanaf dat moment was mijn sceptische gedachte verdwenen en het wederom oppakken van de Noordpooluitdaging een feit!

Definitie van Motorfiets

Wat de exacte definitie van motorfiets is, dat weet ik niet, maar: Voertuig op twee wielen aangedreven door een motor, zal dicht bij de werkelijkheid liggen.

Op de twee wielen en de aandrijfbron na, hebben zelfs de vele fabrieksuitvoeringen weinig met elkaar gemeen. Zo zijn er 50 cc’tjes, off- en all-roads, choppers, toermotors en buikschuivers, om er maar eens een paar uit het grote aanbod te noemen.

Verder zijn er de zelfbouwvoertuigen zoals de langste, kleinste, hoogste en zwaarste, die ook onder de motorfietsen vallen, omdat ze hebben voldaan aan de eis van Guinness World Records door 100 meter al rijdend af te leggen.

Mijn nog te bouwen Noordpoolmotor vind ik eerder thuishoren in een meer functionele categorie. Eentje van motoren die speciaal zijn aangepast aan het terrein, zoals een Dakar-motor met speciale vering, een hill climber met schoepenband of een dragracer met enorme gripvaste achterband. Zoals een ijsspeedway-motor,… maar dan anders😉

Motorkeuze

Na de 2013 winterrit over het poolijs was ik niet geheel terug bij af. Alleen teruggeworpen. Maar dan wel zover dat, om de tocht naar de noordpool te kunnen volbrengen, er enorm veel veranderingen nodig zouden zijn aan de motor. Omdat ik de toen gebruikte Poolijs-R1, gesponsord door MotorCorner, graag wil laten zoals hij uit dat avontuur is gekomen, ga ik een totaal nieuwe bouwen. Geen verbeterde versie van de 2013 Poolijs-R1, maar wel eentje op basis van een Yamaha YZF-R1.

Een frame en motorblok van een 2001 model R1 wordt het uitgangspunt van de Noordpool-motor. Daaraan worden motoronderdelen bevestigd die indien nodig worden aangepast of speciaal voor de uitdaging worden geconstrueerd. De afwerking zal daarna zoveel mogelijk gebeuren met onderdelen van het R1-uitgangsmodel.

De reden dat ik (weer) voor het 2000/2001 model motorblok ga, is dat ik uit ervaring weet dat het uiterst betrouwbaar en sterk is. Bovendien ken ik de enkele minpunten ervan en weet ik hoe het in elkaar steekt. Dat is wel zo makkelijk als je bij een temperatuur van rond de min veertig stilvalt!

Eén ding is ook zeker. Al wordt het een fiets voor het ruwe en extreme werk, toch zal hij er gelikt uit gaan zien. Een plaatje, want voor minder gaan we niet. Dus toch weer R1-waardig!!!

Vertrekdatum

Tijdens welke winter de tocht kan gaan beginnen is op dit moment nog een groot vraagteken en afhankelijk van vele factoren. Eerst moet er nog:

• een motor worden gebouwd en getest.

• gezocht worden naar een geschikt begeleidingsvoertuig met chauffeur. Misschien zijn er zelfs meerdere nodig.

• een slee en uitrusting komen die op elkaar worden afgestemd.

• gezocht worden naar een tv-zender die er een mooie documentaire van wil maken.

• aan Guinness World Records gevraagd worden of ze deze uitdaging gaan erkennen.

• iemand bereid worden gevonden om tijdens de gehele uitdaging het weer op de route te monitoren en de satellietgegevens te bekijken over de gaten in het poolijs.

• een helikopter of vliegtuig paraat staan om te bevoorraden en in geval van nood te evacueren.

• het allerbelangrijkste komen; geld.

Support

Wil je deel uitmaken van deze extreme uitdaging?

Heb je een bedrijf of wil je particulier supporter worden? Financiën, materiaal, inbreng van kennis en hulp, in het groot of in het klein, eenieder die wil helpen is welkom!


► ► Motor