nov 1 2014
# 2
9 februari 2013
De eerste rit was een beetje onwennig maar ging goed.
Gelukkig is het ijs ten noorden van Barrow wel vlak!
Morgen de eerste koude start.
12 februari 2013
De eerste testrit met de slee na een zeer geslaagde koude start bij -32ºC.
Morgen is het plan om naar het poolijs te rijden, daar de wielen van de slee te halen en een testrit te doen.
Nog een paar preparaties en dan is alles klaar voor het grote avontuur!!!
13 februari 2013
Gisteren heeft Sjaak ‘t poolijs gezien op de plek waar hij gaat starten.
Toen hij op dat punt aankwam was het te laat om de wielen nog van de slee te halen, en vooral om ze er later weer op te zetten, om een testrit te maken.
Omdat enkele inwoners van Barrow die Sjaak met van alles helpen een 4×4 bij zich hadden om hem eruit te trekken indien nodig, is hij ‘t ijs op gegaan mét de wielen nog onder de slee.
Die ploegden diep door de dikke sneeuwlaag en daardoor bleef hij een paar keer steken.
Maar het ging veel beter dan gehoopt.
Het ziet er goed uit voor als hij eenmaal daar zonder (slee)wielen is.
De R1 had geen enkel probleem met het terrein.
De grote banden rolden er prima overheen.
Vandaag was de planning om de slee naar Point Barrow te trekken.
Vanwege ijsvorming in het brandstofsysteem en een koelvloeistoflek is dit verzet naar morgen.
18 februari 2013
De eerste test met de slee op het poolijs ten noorden van Barrow.
Als Sjaak de motor draait, wil de slee rechtdoor blijven gaan.
Dat resulteerde in een paar keer het ijs van dichtbij bekijken.
Daarom gaat hij ‘n lang touw gebruiken tussen de R1 en de slee tijdens de poolijsrit.
19 februari 2013
Vandaag is de avontuurlijke tocht van het meest noordelijke punt van de VS naar het meest zuidelijke punt begonnen bij Point Barrow.
Om daar te komen heeft Sjaak de afgelopen dagen de motor en slee aan moeten passen aan het klimaat en de poolijscondities.
Dit was alleen mogelijk dankzij zijn nieuwe vrienden die hier wonen en er ervaring mee hebben.
Clifford, Nelson, Michael, Jacob, Charles en anderen; bedankt!
(foto: Michael Donovan)